TYP: a1

Eagle S uziemiony

czwartek, 9 stycznia 2025
Hanka Ciężadło

Tankowiec podejrzewany o uszkodzenie podmorskich kabli został uznany za niezdolny do dalszej żeglugi. Do takiego wniosku doprowadziła kontrola przeprowadzona na jego pokładzie przez specjalistów z Fińskiej Agencji Komunikacji i Infrastruktury (Traficom).

Co znaleziono?

Inspektorzy weszli na pokład Eagle S pod koniec ubiegłego tygodnia, ponieważ fińskie służby uznały, że trzeba skontrolować, czy jednostka spełnia normy międzynarodowe. Jak się okazało – nie spełnia. Po przeprowadzeniu kontroli stanu technicznego specjaliści znaleźli aż 32 poważne uchybienia, sprawiające, że statek nie nadaje się do dalszej żeglugi. Wśród najpoważniejszych zastrzeżeń, jakie wobec niego wysunięto, znalazły się:

  • uchybienia w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
  • wadliwy system nawigacji,
  • niesprawny system wentylacyjny pompowni.

Jak powiedziała Sanna Sonninen reprezentująca Traficom: Statek ma takiego rodzaju zaniedbania techniczne, że do czasu ich usunięcia jego (dalsza) eksploatacja jest niedopuszczalna.

Tak wyszło...

Sprawę związaną ze zniszczeniem podmorskich instalacji prowadzą śledczy Centralnej Policji Kryminalnej (KRP). Formalnie postepowanie toczy się w związku z aktem wandalizmu, zniszczenia mienia i wprowadzenia zakłóceń w komunikacji. Nikomu na razie nic nie udowodniono – wiadomo jednak, że kilku marynarzy spośród 20-osobowej załogi statku uznano za podejrzanych i nałożono na nich zakaz podróżowania.

Mimo iż wiele wskazuje na to, że to właśnie kotwica Eagle S, odnaleziona niedawno na dnie Zatoki Fińskiej, stała się przyczyną zniszczenia podmorskich instalacji, tankowiec nie został formalnie aresztowany. A to, że statek ma poważne uchybienia techniczne, wymagające czasochłonnych napraw, to przecież nie wina specjalistów z Traficom – oni mają jedynie zadbać o bezpieczeństwo i trudno ich winić za rzetelne wykonywanie obowiązków zawodowych.

 

Tagi: Eagle S, Finlandia, Traficom, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865