TYP: a1

Czarna seria wypadków jednostek pływających

wtorek, 2 czerwca 2015
z mediów | WM
Ledwo otrząsnęliśmy się po informacji o zatonięciu na Bałtyku s/y Down North (więcej tutaj: Tragedia na Bałtyku. Jedna osoba nie żyje), kiedy media podały wiadomość o przecieku na jachcie Zjawa IV.

SY Zjawa IV
"SY Zjawa IV on Gdansk Bay 2" autorstwa Happa - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.

Jednostka, która wypłynęła w niedzielę w rejs z Gdyni do Szwecji, zaczęła w niekontrolowany sposób nabierać wody wczoraj po południu. Przyczyną przecieku było rozszczelnienie kadłuba (Zjawa to jacht drewniany). Dlaczego do niego doszło? To pytanie pozostaje na razie bez odpowiedzi. Na szczęscie wszystkich 15 uczestników onkorejsu (12 kobiet walczących z rakiem oraz 3 osoby załogi) została bezpiecznie awakuowana, a jacht po odpompowaniu wody - doprowadzony do portu we Władysławowie. Przed wypłynięciem "Zjawa IV" przeszedł kapitalny remont, kontrolę Polskiego Rejestru Statków i Urzędu Morskiego oraz uzyskał kartę bezpieczeństwa.

Dzień jeszcze nie dobiegł końca, gdy na Bałtyku doszło do kolejnej w ostatnich dniach tragedii. Po godzinie 2100, około kilometra od brzegu, niedaleko wschodniej główki portu w Świnoujściu, przewrócił się i zatonął kuter rybacki MIZ 20. Na pokładzie były trzy osoby. Dwie z nich zostały uratowane i ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Trzecia niestety nadal jest poszukiwana przez ratowników. Zdaniem SAR rybacy nie zachowali podstawowych zasad bezpieczeństwa, nie byli ubrani w kamizelki ratunkowe. Warunki atmosferyczne były dobre. Przyczyny wypadku jak dotąd nie są znane.

Tego dnia zdarzyła się jeszcze jedna tragedia, której rozmiary przechodzą wszelkie wyobrażenie - tym razem w Chinach, na rzece Jangcy. W poniedziałek zatonął tam statek pasażerski z ponad 450 osobami na pokładzie. Trwa akcja ratunkowa, w której uczestniczy ponad 50 statków i 3 tys. osób. Do tej pory udało się uratować tylko 12 osób.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865