TYP: a1

Coraz więcej strat z powodu pirackich ataków

poniedziałek, 16 maja 2016
Redakcja/MF
Około 1,5 mld dolarów miesięcznie traci Nigeria z powodu piractwa, rozbojów na morzu, przemytu i oszustw paliwowych w Zatoce Gwinejskiej. Liczba ataków rośnie lawinowo - w 2016 roku zanotowano co najmniej 32 ataki u wybrzeży Nigerii.



Podczas otwartej debaty Rady Bezpieczeństwa ONZ na temat Konsolidacji Pokoju w Afryce Zachodniej zatytułowanej "piractwa i rozboje na morzu w Zatoce Gwinejskiej" przemawiał ambasador Michele J. Sisona, zastępca amerykańskiego przedstawiciela przy ONZ. Zdaniem Sisona, przyczyn piractwa w tym regionie należy upatrywać w nieskutecznej strukturze zarządzania, słabych rządach, niepewnych strukturach prawnych i niewystarczających sił egzekwujących przestrzeganie prawa morskiego.

- Brak efektywnego systemu gospodarki morskiej, a w szczególności utrudnianie swobodnego ruchu w regionie, zakłóca handel i rozwój gospodarczy, a także ułatwia przestępstwa przeciwko środowisku – powiedział Sisona.

Rozwiązanie problemu wymagałoby silnej woli politycznej ze strony rządów i przywódców afrykańskich oraz determinacja i konsekwencja w ściganiu i karaniu przestępców na wszystkich szczeblach. Do tej pory jednak brak działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na morzu oraz nieprzestrzeganie w Afryce prawa własności nie wskazują na to, że liczba ataków piratów miałaby szanse zmaleć. Rozwiązaniem mogłaby być współpraca międzynarodowa i integracja wśród krajów regionalnych, organizacji międzynarodowych, przemysłu, oraz innych podmiotów biorących udział w zapewnieniu bezpieczeństwa morskiego.

Jednym z rozwiązań proponowanych przez Sisona było pilotowanie w morskiej strefie E, obejmujące wybrzeża Nigerii, Nigru, Beninu i Togo, ponieważ to właśnie tam ma miejsce większość ataków.

- Ustanowienie strefy E zapewni środki dla zintegrowanego podejścia do koordynacji wspólnych patroli morskich, ćwiczeń morskich, programów szkoleniowych i wymiany informacji wywiadowczych między siłami morskimi państw w strefie - dodał.
Kompleksowe podejście regionalne pomogłoby zmniejszyć utratę dochodu narodowego, wsparło rozwój społeczno-gospodarczy, oraz rozszerzyło ochronę środowiska w regionie.
Tagi: piraci, ataki, Nigeria, bezpieczeństwo morskie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865