Niesamowite śluzy: pochylnia w Montech

czwartek, 16 sierpnia 2012
Michał Woźniak

Fot. Bertrand Bouret
Niecodziennym urządzeniem hydrotechnicznym służącym do transportu śródlądowego może pochwalić się gmina Montech w południowo-zachodniej Francji. Jest to oddana do użytku w 1974 roku pochylnia na Kanale Garonny, która zastąpiła grupę pięciu klasycznych śluz.


Została tu zastosowana zasada „stoku wodnego”, którą wynalazł niemiecki inżynier Juliusz Greve, a opisał w roku 1961 francuski inżynier Jean Aubert.  Pomysłowy system składa się z dwóch lokomotyw sztywno połączonych ze sobą za pomocą poprzecznej belki przechodzącej nad kanałem – bramy, która działa jak przesuwający się dok, "przepychający" wodę w górę stoku. Kanał jest stale zasilany strumieniem wodnym i wyposażony w śluzę. Gdy jednostka znajdzie się za bramą śluza się zamyka i tworzy się klin wodny, na którym porusza się łódź w górę lub w dół kanału.

Pochylnia pozwala zastąpić pięć klasycznych śluz. Śluzy te są nadal w użyciu, głównie w celu umożliwienia przejazdu statków wycieczkowych. Pochylnia wodna jest zarezerwowana dla łodzi od 30 do 40 m długości. Przepłynięcie pochylnią trwa 20 minut – o 45 minut szybciej niż droga przez pięć klasycznych śluz.

Sposób działania śluzy obrazowo pokazuje animacja: jak to działa?


Fot. Bertrand Bouret

Fot. Pinpin

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 28 listopada

28 listopada 1918 pada rozkaz naczelnika państwa Józefa Piłsudskiego o utworzeniu Polskiej Marynarki Wojennej. Jest on uznawany za akt założycielski marynarki II RP.
czwartek, 28 listopada 1918
Podniesiono banderę na ORP Kormoran
wtorek, 28 listopada 2017
W Stralsundzie żaglowiec "Towariszcz" zostaje przemianowany na "Gorch Focka", wracając do pierwotnej nazwy.
piątek, 28 listopada 2003
Bitwa pod Oliwą między flotą szwedzką i polską, zakończona zwycięstwem Polski.
niedziela, 28 listopada 1627