TYP: a1

Sylwetki piratów - Peter de Neumann

wtorek, 25 stycznia 2011
Weronika Morys
Komandor Bernard Peter de Neumann urodził się 18 września 1917 roku, zmarł 16 września 1972 roku. Był brytyjskim żeglarzem i dokmistrzem. Za swoje czyny w czasie wojny otrzymał wiele odznaczeń, ale został także przez swoich wrogów oskarżony o piractwo. Był też znany jako „Człowiek z Timbuktu”.

Za swoje męstwo w czasie II wojny światowej został odznaczony Medalem Jerzego oraz Medalem Lloyda. Wyróżnienie otrzymał za usunięcie z maszynowni okrętu „Tewkesbury” 250-kg bomby podczas ataku powietrznego Luftwaffe 1 marca 1941 roku. Następnego dnia statek został storpedowany i zatopiony przez U-boota. Ocalała załoga „Tewkesbury’ego” opuściła okręt na dwóch łodziach ratunkowych. Łódź, na której znalazł się de Neumann została zabrana przez amerykański krążownik „Exhibitor”, przemianowany później na HMS „Cilicia”.

W maju 1941 roku HMS „Cilicia” zawinął do Freetown, a de Neumann zaciągnął się statek Królewskiej Marynarki Wojennej „Criton”. W czerwcu okręt został zaatakowany przez Francuzów i zatopiony. Załogę „Critona” odstawiono pod eskortą do Konakry (stolica Gwinei), gdzie przed francuskim sądem wojskowym oskarżono dowodzących statkiem o piractwo i uznano ich winę. Skazani zostali osadzeni w Timbuktu, skąd udało im się uciec. Zdołali przemierzyć 640 km w górę rzeki Niger, zanim zostali ponownie schwytani.

De Neumann został zwolniony z więzienia pod koniec grudnia 1942 roku i powrócił do Wielkiej Brytanii na pokładzie HMS „Asturias” w połowie stycznia 1943 roku. W połowie lutego 1943 roku został odznaczony Medalem Jerzego przez króla Jerzego VI.

W latach 1947-53 de Neumann służył jako komandor na HMRC „Vigilant”. Następnie został kapitanem portu, a później, kiedy jego zdrowie uległo pogorszeniu, dokmistrzem w Tilbury. Został odznaczony za udział w akcji ratunkowej holownika „Sunfish” pod Tower Bridge. Kolejne wyróżnienie otrzymał za udział w ratowaniu załogi holownika „Kenia”.

De Neumann zginął w wypadku w dokach Tilbury w 1972 roku.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865