TYP: a1

Władysław R. Dąbrowski "Mądry żeglarz po szkodzie"

sobota, 8 listopada 2014
MZ

Zacznijmy od tego, że jest kilka uniwersalnych prawd, funkcjonujących w naszym życiu na prawach aksjomatu. Są to prawdy proste, znakomicie zakotwiczone w powszechnym obiegu, ich przywoływanie nie wymaga specjalnego intelektualnego wysiłku. Jednak znając je, niezbyt często po nie sięgamy, bowiem ich oczywistość powoduje, że nam banalnieją.

Książka Władysława Dąbrowskiego przybliża nam kilka z tych prawd i ukazuje ich aktualność. Pierwsza z nich brzmi oczywiście pospolicie, powtarzana przy różnych okazjach popada w trywialność – oto ona: to co się dzieje na prawdę, czyli rzeczywistość (rzeczywiste wydarzenie), jest ciekawsze niż fikcja. I tak w tej książce znajdziemy kilkadziesiąt historii autentycznych, jakie przydarzyły się polskim jachtom i ich załogom. Są to wydarzenia często dramatyczne, ale zawsze prawdziwe. Prawda druga brzmi – uczymy się przez całe życie, wiedzę zdobywamy na kilka sposobów, jednym z nich jest umiejętność czerpania tejże z przypadków innych. Ta prawda niewątpliwie stoi za genezą omawianej książki. Powstała, by na cudzych błędach uczyć, bowiem w ten bezbolesny sposób zdobywamy istotne doświadczenie.

Trzecia z tych prawd brzmi – po to stworzono procedury, by ich przestrzegać. Oczywiście chętnie puszczamy się drogą „na skróty” - bywa, że skutecznie. Jednak takie postępowania prędzej czy później się zemści. Potwierdzenie tej zasady znajdziemy na stronach omawianego tomu.

Teraz czas na podsumowanie. „Mądry żeglarz po szkodzie” to książka ciekawa, opowiada bowiem o rzeczywistych zdarzeniach, a te zawsze budzą zainteresowanie. Do tego świetnie uzupełnia historię polskiego jachtingu. Jednocześnie jest to książka, jakby to nie brzmiało, pouczająca. Lektura orzeczeń izby morskiej oraz uwag autora, niewątpliwie przyczyni się do powszechniejszego stosowania Dobrej Praktyki Morskiej, a to rzecz bezcenna. Dodam na koniec, że uważam iż „Mądry żeglarz po szkodzie” winien znaleźć się w biblioteczce każdego mądrego żeglarza.

Władysław R. Dąbrowski „Mądry żeglarz po szkodzie”
Wypadki i awarie polskich jachtów
„Charter Navigator” Kraków 2014
Stron: 392
Cena: 42 zł


>>> Książka "Mądry żeglarz po szkodzie", wyd. II do kupienia w sklepie Tawerny Skipperów

TYP: a3
0 1
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865