TYP: a1

Tim Bartlett "Silniki zaburtowe"

sobota, 13 grudnia 2014
MZ

Zacznę od tego, że najwyraźniej próba pisania o tej książce to akt absolutnej desperacji, świadczącej jednocześnie o nieokiełznanej brawurze. Czemuż tak? A to dlatego, że moje zdolności politechniczne, znajomość mechaniki, oscylują w granicach dolnych stanów wody w Wiśle.

Owszem od lat kilkudziesięciu legitymuję się prawem jazdy, ale wnętrze samochodu, a zwłaszcza to co znajduje się pod maską, to absolutna „tabula rasa”. Podobnie ma się z tym mechanicznym napędem łódek, którymi przychodziło i przychodzi mi pływać. Wiem jak się tym posługiwać, ale w razie jakiś kłopotów decyduję się oddać problem w ręce osoby kompetentnej. Dodatkowo, jako człowiek mający za sobą sporo wiosen, myśląc o silnikach zaburtowych wciąż mam przed oczami produkty radzieckiej myśli technicznej, w które nieliczni szczęśliwcy w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku byli zaopatrzeni. Te silniki z reguły nie dawały się odpalić, a ich posiadacze spędzali „mnogo” czasu na ich rozkładaniu, czyszczeniu świec i okręcaniu linki na kole zamachowym.

Czemu służy ten przydługi wstęp? Otóż podkreślając swoją ignorancję, tym samym chcę przedstawić podstawowy walor omawianej książki. Nawet ja z całym bagażem niewiedzy, po przejrzeniu treści tego – trzeba powiedzieć wprost – podręcznika, dużo śmielej patrzę na silniki zaburtowe. Spowodowane jest to bardzo przejrzystym i klarownym układem treści, z dobrze podkreślonymi fragmentami niosącymi informacje najważniejsze. A wszystko to wzbogacone schematami, rysunkami i zdjęciami dobrze ilustrującymi wykład. Ale zawarte informacje i porady mogą służyć nie tylko tym, którzy sporadycznie, podczas rejsów mają do czynienia z takimi silnikami, a do tej pory czuli przed nimi respekt, lecz także tym, którzy owymi się na co dzień posługują, właścicielom łodzi, pontonów czy też żaglówek.

Tim Bartlett „Silniki zaburtowe”
Wydawnictwo Alma-Press 2014
Stron: 94
Cena: 35 zł

Tagi: silniki zaburtowe
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865