TYP: a1

Richard Water "Wyprawa lorda Ansona dookoła świata"

sobota, 12 lipca 2014
MZ

Oto kolejna pozycja, którą przedstawiam w tej rubryce, powodowany już kiedyś wspominanym poczuciem „misji” przypominania książek niegdyś wydanych, arcyciekawych, a które obecnie można znaleźć jedynie w otchłani antykwariatów i na antykwarycznych serwisach internetowych. 


Ale do rzeczy – jest rok 1739, Anglia zajmuje już czołowe miejsce w handlu europejskim, rośnie też jej potęga morska. To przyspiesza decyzję podjęcia konfrontacji, z drugą, tracącą wprawdzie znaczenie i chylącą się ku upadkowi morską potęgą jaką jest Hiszpania. Najlepszym miejscem uderzenia stanowią oczywiście jej zamorskie terytoria. Anglia wystawia dwie floty. Jedna pod dowództwem admirała Vernona skierowana została do Zatoki Meksykańskiej, druga miała plądrować zachodnie wybrzeże Ameryki Południowej oraz napadać na hiszpańskie okręty podążające szlakiem między Meksykiem a Filipinami – tą eskadrą dowodził lord George Anson.


O wyprawie opowiada jej uczestnik, kapelan, jednocześnie człowiek nieźle rozeznany w żeglarskim rzemiośle. Otrzymujemy relację z pierwszej ręki, która w sposób pozbawiony emocji przedstawia nam wręcz niewiarygodny, okrutny i trudny do wyobrażenia obraz życia na okrętach Royal Navy. Sztormy, choroby nękające załogę, życie pod pokładem w ciasnocie, zaduchu i wszechobecnym brudzie to codzienność. Wystarczy dodać, że po kilkakrotnych próbach przedostania się wokół Hornu, na Pacyfik dotarły tylko cztery okręty, a na jednym z nich przy życiu pozostała jedynie jedna czwarta załogi. Jak w porządnej powieści morskiej mamy tu także opis zdobywania pryzów i ataków na hiszpańskie miasta.


Lord Anson powrócił do Angli na „Centurionie”, prowadząc zdobyty galeon. Jego okręt zakotwiczył w Spithead 15 czerwca 1744 roku. Wyprawa trwała trzy lata i dziewięć miesięcy. Wkrótce po tym Georg Anson został zastępcą pierwszego lorda Admiralicji, a nieco później pierwszym lordem Admiralicji. Na tym stanowisku przeprowadził szereg reform, które przyniosły mu przydomek „ojca marynarki angielskiej”. Niektóre z nich przetrwały w Royal Navy do dziś.


Richard Water „Wyprawa lorda Ansona dookoła świata”

Wydawnictwo Morskie Gdańsk 1978

Stron: 232

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865