TYP: a1

Piotr Olender "Lissa 1866"

sobota, 22 marca 2014
MZ

Co roku na niewielką wyspę położoną na Adriatyku przybywa tysiące turystów – nawiasem mówiąc nie tylko na tę, również inne są co najmniej tak licznie odwiedzane, jednak ta jest pod pewnym względem inna od reszty. 


Otóż jeszcze nie tak dawno dostęp do tego miejsca był ograniczony. Wyspa traktowana była jako obiekt wojskowy. Strategiczną pozycję wyspa zawdzięcza swojemu położeniu, jest jedną z najbardziej na zachód wysuniętych wysp dalmatyńskich, do tego dysponuje naturalnym portem w głębokiej zatoce. Te zalety potrafili docenić już starożytni, ale także w nieodległej przeszłości wyspa stanowiła cel militarnych zabiegów. Dość wspomnieć, że tutaj przez jakiś czas mieścił się sztab Tity, ochraniany przez aliancką flotę panującą na Adriatyku. Co to za wyspa? To dobrze nam znany Vis, noszący niegdyś nazwę Lissa.


Książka, którą teraz przedstawiamy opowiada o pewnym militarnym epizodzie, jaki miał miejsce u wybrzeży tegoż Visu. W 1861 roku pojawiło się na mapie Europy nowe państwo – Włochy, królem został dotychczasowy władca Królestwa Sardynii, Wiktor Emanuel II. Jednak część prowincji włoskich wciąż pozostawała we władaniu Habsburgów. Gdy wybuchł konflikt o hegemonię wśród państw niemieckich między Austro-Węgrami a Prusami, odrodzone Włochy stanęły po stronie Prus. Do morskiego starcia wrogich flot doszło na wodach w okolicach Lissy. Wyspa, na której stacjonował austro-węgierski garnizon miała zostać opanowana przez włoski desant. Podczas bitwy zatopiony na skutek staranowania został włoski „Re d`Italia”. Jego wrak leży na głębokości kilkudziesięciu metrów, stanowiąc atrakcję dla wielbicieli nurkowania. Niewielka książka obszernie opisuje nie tylko to starcie flot, lecz także przyczyny i skutki owej bitwy. Warto po nią sięgnąć przed wyprawą na chorwacki Vis, czy też w jego okolice. Jednak trzeba jej szukać w antykwariatach lub w księgarniach „taniej książki”.


Piotr Olender „Lissa 1866”

seria: Historyczne bitwy

Wydawnictwo Bellona 2010

stron: 152

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865