TYP: a1

Marcin Palacz "Południowa Szwecja"

piątek, 30 października 2015
MZ
Teoretycznie najbardziej obleganym przez polskich żeglarzy akwenem powinien być Bałtyk. Przecież to nasze morze, opiewane w patriotycznych pieśniach i w literaturze. Długa linia brzegowa, sporo portów to także, z punktu widzenia żeglarstwa, walory nie do pogardzenia. Jednak jeśli przyjrzymy się statystykom, to z pewnością dowiemy się, że najpopularniejszy kierunek, w którym podążają nasi żeglarze, to Chorwacja oraz na drugim miejscu Grecja. Decyzję, aby tam wyruszać, by spełniać marzenia o żeglarskiej przygodzie łatwo wytłumaczyć i zrozumieć. Sezon tam trwa dłużej, jest ciepło, pogoda w miarę przewidywalna i co najważniejsze – słońce! Do tego dla mieszkańców południa Polski podróż do Chorwacji nie trwa wiele dłużej niż przeprawa na polskie wybrzeże. O czym jeszcze należy wspomnieć – oczywiście także o bogatej ofercie czarterowej jaką tamtejsi armatorzy proponują.

Z tym wszystkim trudno jest konkurować. Pogoda na Bałtyku przecież zmienna – taki klimat, woda, co tu kryć, przeważnie zimna. Do tego dochodzą przepisy – nasze rodzime – które jeszcze 10 lat temu praktycznie uniemożliwiały rodzinny czy też towarzyski rejs po tym „naszym morzu”. To się na szczęście zmienia i miejmy nadzieję, że w niedługim czasie, wraz z rozwojem rodzimej floty czarterowej, z większą śmiałością skierujemy nasze kroki ku Bałtykowi i jego atrakcjom. O tym że warto, utwierdzi nas ta książka. Przedstawiona w niej jest najbliższa Polski część szwedzkiego wybrzeża, które pozostaje w zasięgu nawet niewielkich rodzinnych wypraw. Rzecz przygotował fachowiec, żeglujący po tych okolicach od lat, zatem informacje jakie otrzymujemy są w pełni wiarygodne i dobrze udokumentowane. Znajdziemy tu opisy ponad 60 portów wraz z ich planami i uwagami nawigacyjnymi. To wszystko ozdobione sporą ilością zdjęć, uświadamiających uroki tego kawałka szwedzkiego wybrzeża, skał nagrzanych słońcem, przyjaznych zatok i przystani. Obok tego wiele praktycznych informacji o szwedzkich pomocach nawigacyjnych, łączności VHF, o prognozach pogody – jednym słowem o wszystkim, co ułatwia prowadzenie rejsu na tych wodach. Myślę że wiele osób książka zachęci do wyprawy w te rejony, będąc jednocześnie świetnym poradnikiem i przewodnikiem.

Marcin Palacz „Południowa Szwecja. Przewodnik dla żeglarzy”
Oficyna Wydawnicza Alma-Press 2015
Stron: 160
Cena: 60 zł
Tagi: wybrzeże Szwecji
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959