TYP: a1

Jiżi Kovażik "Korsarze króla Słońce"

środa, 1 maja 2013
MZ

Dzieje brytyjskiej marynarki mają bogatą literaturę w języku polskim. Wydawcy zadbali o tłumaczenia prac na ten temat. Mamy i sążniste prace naukowe, jak i sporo pozycji lżejszych, co nie znaczy gorszych. Nazwiska admirałów, dowódców okrętów, odkrywców są w większości dobrze znane. Podejrzewam, ze każdy kto choć trochę interesuje się morską historią wie kto to był Drake, Nelson czy też Cook.


Natomiast jeśli chodzi o Francję, to z tą znajomością jest gorzej. Prawdopodobnie większość przypomina sobie nazwisko admirała Villeneuve`a, a to za przyczyną przegranej pod Trafalgarem, ale o innych słynnych francuskich żeglarzach słabo się pamięta. A przecież Francja była prawdziwą morską potęgą. Dość wspomnieć, że w dziale szkutniczym przewyższała Anglię. Po prostu okręty francuskie były sprawniejsze – czytaj: szybsze. Brytyjczycy swoją przewagę na morzu zawdzięczali lepszemu wyszkoleniu załóg.


Ale do rzeczy. Omawiana książka czeskiego autora poświęcona jest żeglarskim „najemnikom” króla Ludwika XIV, zwanego „Król Słońce”. Najemnikom, bo tak w gruncie rzeczy można nazwać korsarzy. Pojawiają się tu nazwiska Jeana Barta, Claude Forbina, René Duguay-Trouina i wielu innych mniej znanych. Opisane są morskie bitwy, o których do tej pory niewiele słyszeliśmy, a to Texel, Bévéziers, Barfleur, La Houge. Znajdziemy tu także opisy zwykłego życia i służby na korsarskim okręcie. Jiři Kovařik obficie korzystał z dokumentów, często anonimowych zapisków oraz z pamiętników wspomnianych tu Forbina i Duguay-Trouina. W ten sposób powstała praca, którą zaliczyć można do literatury faktu, co czyni tę książkę atrakcyjniejszą i łatwiejszą w lekturze, w porównaniu z solidnymi pracami naukowymi.


O jej walorach literackich, trudno mi pisać, a to z powodu, że jest ona dostępna jedynie w języku oryginału, a wasz recenzent nie jest specjalistą od „czeszczyny”. Pozostaje mieć nadzieję, że informacja o istnieniu takiego tytułu przyczyni się do tego, że jakiś polski wydawca postanowi go przybliżyć polskiemu czytelnikowi.


Jiři Kovařik „Korzáři krále Slunce”

Wydawnictwo Akcent 2001

stron: 398

cena: 260 Kč

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865