TYP: a1

Fridtjof Nansen "Fram w Arktyce"

sobota, 31 stycznia 2015
MZ

FramPrawdopodobnie większość czytelników tej rubryki, będących w – nazwijmy to – więcej niż średnim wieku, swoją wiedzę o wybitnych polarnikach, ich wyprawach, a także o życiu poza kołem podbiegunowym czerpało w dzieciństwie z książek sygnowanych nazwiskiem Centkiewicz. To ten podróżnik, polarnik i pisarz za temat wziął sobie eksplorację północy. To właśnie dzięki niemu po raz pierwszy zetknęliśmy się z takimi postaciami jak Fridtjof Nansen czy Roald Amundsen.

Myślę, że także w pewien sposób owe lektury młodości wpłynęły na grono polskich żeglarzy, którzy za kierunek swych wypraw wybrali mroźne wody północy i oceanu południowego.

Czemu o tym piszę, otóż teraz wreszcie polski czytelnik zafascynowany polarnymi ekspedycjami może wziąć do ręki książkę, która bez pośredników opowiada o jednej ze słynniejszych arktycznych wypraw. To relacja bezpośrednia, spisana przez legendarnego podróżnika i odkrywcę jakim niewątpliwie był jej autor, Fridtjof Nansen.

Chciano dotrzeć na biegun północny lub w jego pobliże, dryfując specjalnie w tym celu wybudowanym, niezwykle mocnym o oryginalnej konstrukcji szkunerze. Statek miał być na tyle wytrzymały, by oprzeć się naciskom lodu. Gdy stało się jasne, że „Fram” nie zdryfuje w okolice bieguna, Nansen wraz z towarzyszem wyruszają na wyprawę psimi zaprzęgami, by dotrzeć doń jak najbliżej. Nękany przez fatalną pogodę, wyczerpanie i głód w końcu zawrócił, ale i tak osiągnął najdalej wysunięty punkt na północy, do którego wówczas ktokolwiek dotarł. Ta wędrówka trwała 15 miesięcy. Po tym czasie Nansen i towarzyszący mu Johansen powrócili jako tryumfatorzy do Norwegii, a nieco później dopłynął „Fram” z pozostałymi członkami załogi.

Opowieść zawartą w tej książce znakomicie uzupełniają autentyczne zdjęcia z tej ekspedycji – jest ich setka, a także mapy i rysunki. Jedno tylko zastanawia – dziwny „skład”, otóż tekst na stronach jest wyrównany jedynie „do lewej”, po prawej stronie nie ma wyrównania. Prawdopodobnie to świadomy zabieg, lecz z punktu widzenia czytelnika chybiony i nie ułatwiający lektury. Mimo tej uwagi jest to cenna publikacja, która niewątpliwie winna znaleźć się w bibliotece każdego miłośnika Arktyki.

Fridtjof Nansen „Fram w Arktyce”
Wydawnictwo SEL Kraków 2011
Stron: 294

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865