TYP: a1

Andrzej Urbańczyk "Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Autobiografia tom 2 - świat"

sobota, 28 stycznia 2017
Monika Frenkiel

Przywykło się o nim mówić „żeglarz”, choć, jak sam twierdzi, żeglarstwo to zaledwie 10 procent jego życiowej aktywności. Autor książek, budowniczy, inżynier, podróżnik – czyli Andrzej Urbańczyk we własnej osobie. Z drugim tomem autobiografii, pisanej już z punktu widzenia seniora i zajmującej się głównie życiem emigranta.

Oczywiście w drugim tomie jest sporo o żeglarstwie – i to przecież nas najbardziej interesuje. O kolejnych wyprawach NORD-ami z kolejnymi numerkami: ze Stanów przez Hawaje do Japonii, samotnym rejsie dookoła świata z zawinięciem do trzech portów, słynnym rekordzie Guinnesa czyli rejsie tratwą i wielu innych. O samotności żeglarza, o pływającym kocie Myszołowie, o kłopotach ze sprzętem czy załogą, czasami kończącymi się sprawami sądowymi. Spraw sądowych zresztą jest w tej książce wiele, bo autor w żadnej dziedzinie nie dawał sobie w kaszę dmuchać i robił to często dla zasady, nie licząc się z kosztami. Dla niektórych pewnie sądowy pieniacz. Dla innych człowiek uparty i konsekwentny.

„Sam sobie sterem” zaczyna się, gdy Andrzej Urbańczyk wraz z żoną, Krystyną uciekają z przaśnego PRL i rozmaitymi zakosami dostają się wreszcie do Stanów Zjednoczonych. Książka to dla autora okazja do przedstawienia własnej wersji wydarzeń swojej drogi na zachód oraz przedstawienia swoich niekończących się niesnasek z Polskim Związkiem Żeglarskim i pozostałym w Polsce żeglarskim środowiskiem. Ale gdyby miała traktować tylko o tym, byłaby to cienka książeczka, a przecież Urbańczyk zajmował się (oprócz pracy zawodowej i kariery naukowej) także pilotowaniem, wspinaczką, sztukami walki i wieloma innymi rzeczami, wliczając w to niezliczone podróże po kilku kontynentach. Do wszystkiego podchodził z poczuciem, być może zakrawającym na arogancję, które wyraża wprost w książce: „bo ja wszystko mogę”. Taka też jest wymowa książki, że jak się chce, to wszystko można (co nie oznacza, że wszystko wolno). Co nie oznacza oczywiście, że życie Urbańczyka jest to pasmo sukcesów. Z perspektywy 80-latka jednak zapewne na klęski czy kłopoty patrzy się zupełnie inaczej, zwłaszcza, że per saldo autor wyszedł na plus, i to spory.

Książka to także zapis obserwacji autora na temat przemian zachodzących na świecie i w Polsce, którą zostawił za sobą. Oczywiście najważniejszą jest obalenie komunizmu, wyrażone zburzeniem Muru Berlińskiego, ale także światowe kryzysy, terroryzm, zjednoczenie Europy, podróże w kosmosie. Do wspomnień autor dodaje fragmenty dzienników i notatek robionych na bieżąco, zdjęcia, dokumenty, fragmenty listów i skany gazet. Bynajmniej nie jest to grzeczny dziennik – są w nim skandale, pieniądze, alkohol, imprezy, seks, szpiegowskie afery – jednym słowem, dzieje się dużo. A autor daje słowo, że wszystko jest prawdą.

Tytuł: „Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Autobiografia tom 2 – świat”

Autor: Andrzej Urbańczyk

Wydawnictwo Arcana

 

Tagi: recenzja, Andrzej Urbańczyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865