TYP: a1

Andrzej Urbańczyk "Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Autobiografia tom 2 - świat"

sobota, 28 stycznia 2017
Monika Frenkiel

Przywykło się o nim mówić „żeglarz”, choć, jak sam twierdzi, żeglarstwo to zaledwie 10 procent jego życiowej aktywności. Autor książek, budowniczy, inżynier, podróżnik – czyli Andrzej Urbańczyk we własnej osobie. Z drugim tomem autobiografii, pisanej już z punktu widzenia seniora i zajmującej się głównie życiem emigranta.

Oczywiście w drugim tomie jest sporo o żeglarstwie – i to przecież nas najbardziej interesuje. O kolejnych wyprawach NORD-ami z kolejnymi numerkami: ze Stanów przez Hawaje do Japonii, samotnym rejsie dookoła świata z zawinięciem do trzech portów, słynnym rekordzie Guinnesa czyli rejsie tratwą i wielu innych. O samotności żeglarza, o pływającym kocie Myszołowie, o kłopotach ze sprzętem czy załogą, czasami kończącymi się sprawami sądowymi. Spraw sądowych zresztą jest w tej książce wiele, bo autor w żadnej dziedzinie nie dawał sobie w kaszę dmuchać i robił to często dla zasady, nie licząc się z kosztami. Dla niektórych pewnie sądowy pieniacz. Dla innych człowiek uparty i konsekwentny.

„Sam sobie sterem” zaczyna się, gdy Andrzej Urbańczyk wraz z żoną, Krystyną uciekają z przaśnego PRL i rozmaitymi zakosami dostają się wreszcie do Stanów Zjednoczonych. Książka to dla autora okazja do przedstawienia własnej wersji wydarzeń swojej drogi na zachód oraz przedstawienia swoich niekończących się niesnasek z Polskim Związkiem Żeglarskim i pozostałym w Polsce żeglarskim środowiskiem. Ale gdyby miała traktować tylko o tym, byłaby to cienka książeczka, a przecież Urbańczyk zajmował się (oprócz pracy zawodowej i kariery naukowej) także pilotowaniem, wspinaczką, sztukami walki i wieloma innymi rzeczami, wliczając w to niezliczone podróże po kilku kontynentach. Do wszystkiego podchodził z poczuciem, być może zakrawającym na arogancję, które wyraża wprost w książce: „bo ja wszystko mogę”. Taka też jest wymowa książki, że jak się chce, to wszystko można (co nie oznacza, że wszystko wolno). Co nie oznacza oczywiście, że życie Urbańczyka jest to pasmo sukcesów. Z perspektywy 80-latka jednak zapewne na klęski czy kłopoty patrzy się zupełnie inaczej, zwłaszcza, że per saldo autor wyszedł na plus, i to spory.

Książka to także zapis obserwacji autora na temat przemian zachodzących na świecie i w Polsce, którą zostawił za sobą. Oczywiście najważniejszą jest obalenie komunizmu, wyrażone zburzeniem Muru Berlińskiego, ale także światowe kryzysy, terroryzm, zjednoczenie Europy, podróże w kosmosie. Do wspomnień autor dodaje fragmenty dzienników i notatek robionych na bieżąco, zdjęcia, dokumenty, fragmenty listów i skany gazet. Bynajmniej nie jest to grzeczny dziennik – są w nim skandale, pieniądze, alkohol, imprezy, seks, szpiegowskie afery – jednym słowem, dzieje się dużo. A autor daje słowo, że wszystko jest prawdą.

Tytuł: „Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Autobiografia tom 2 – świat”

Autor: Andrzej Urbańczyk

Wydawnictwo Arcana

 

Tagi: recenzja, Andrzej Urbańczyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959