Szkoła żeglarstwa 4winds - Locja śródlądowa (4)

wtorek, 20 maja 2014
Szkoła żeglarstwa 4winds

W tej części poradnika zajmiemy się znakami żeglugowymi regulacji ruchu.


Na śródlądowych drogach wodnych, podobnie jak na drogach kołowych obowiązują znaki, których zadaniem jest regulowanie ruchu. Znaki te ustawiane są na brzegach oraz na budowlach hydrotechnicznych. Dostrzeżenie tych znaków może często sprawiać pewne problemy, jednak ich przestrzeganie jest warunkiem nie tylko prawnym, ale ściśle związanym z naszym bezpieczeństwem. Znaki te odnoszą się do jednej strony szlaku żeglugowego (podobnie jak na ulicy).

Rodzaje znaków


Znaki żeglugowe zakazu – czworokątne białe tablice z czerwoną obwódką i czarnym nadrukiem w postaci piktogramu przekreślonego czerwonym skośnym pasem. Znaki te informują nas o tym, co w danym miejscu jest zakazane. Znaki żeglugowe zakazu 
Znaki żeglugowe nakazu i ograniczenia – czworokątne tablice białe z czerwoną obwódką i czarnym symbolem nakazu lub ograniczenia.  Znaki żeglugowe nakazu i ograniczenia
Znaki żeglugowe zalecenia – tablice żółte w kształcie rombów, światła żółte. Mamy tylko dwa takie znaki. Nie są one wyposażone w piktogramy, a o ich znaczeniu decyduje ilość tych znaków i ich układ.  Znaki żeglugowe zalecenia
Znaki żeglugowe informujące – tablice czworokątne niebieskie z białym znakiem wskazania w postaci piktogramu.  Znaki żeglugowe informujące

Zajmijmy się na początek znakami zakazu.

 

Zakaz przejścia
Zakaz przejścia. Znak ten zakazuje nam dalszego poruszania w tym kierunku.

 Zakaz wyprzedzania Zakaz wyprzedzania
 Zakaz mijania Zakaz mijania (dotyczy tylko zestawów, np. holowanych)
 Zakaz wyprzedzania i mijania Zakaz wyprzedzania i mijania
 Zakaz postoju Zakaz postoju (cumowania lub kotwiczenia)
 Zakaz postoju Zakaz postoju na szerokości określonej na znaku (w tym wypadku 40 m przed, jak i 40 m za znakiem nie wolno urządzać postoju)
 Zakaz kotwiczenia Zakaz kotwiczenia lub wleczenia kotwic, łańcuchów albo lin
 Zakaz cumowania do brzegu Zakaz cumowania do brzegu
 Zakaz ruchu skuterów wodnych Zakaz ruchu skuterów wodnych
 Zakaz zawracania Zakaz zawracania
 Zakaz wytwarzania fali Zakaz wytwarzania fali
 Zakaz używania silnika Zakaz poruszania się statków o napędzie mechanicznym (pamiętajmy, że jacht żaglowy idący na żaglach i na silniku jest również jednostką o napędzie mechanicznym)
 Zakaz ruchu statków turystycznych Zakaz ruchu statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub turystyki
 Zakaz uprawiania narciarstwa wodnego Zakaz uprawiania narciarstwa wodnego
 Zakaz ruchu statków żaglowych Zakaz ruchu statków żaglowych
 Zakaz ruchu łodzi wiosłowych Zakaz ruchu statków, które nie są statkami o napędzie żaglowym ani mechanicznym
 Zakaz pływania na desce z żaglem Zakaz pływania na desce z żaglem
 Koniec strefy dużych prędkości Koniec strefy, w której małe statki używane wyłącznie do uprawiania sportu lub turystyki mogły rozwijać duże prędkości
 Zakaz wodowania Zakaz wodowania i wyciągania statków na brzeg
Zakaz przejścia poza skrajnią Zakaz przejścia poza skrajnią określoną tablicami
Przygotować się do wejścia Przygotować się do wejścia lub przejścia


Kolejnym razem zapoznamy się ze znakami nakazu.

Kpt. Krzysztof Piwnicki
4WINDS SZKOŁA ŻEGLARSTWA
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865