TYP: a1

Jak zorganizować rejs. Cz. IV - W trakcie rejsu

piątek, 22 października 2010
MM
W trakcie rejsu

Organizacja i prowadzenie prywatnego rejsu wymaga sporej ilości pracy, począwszy od znalezienia odpowiedniej jednostki, przez określenie destynacji z uwzględnieniem warunków pogodowych, po organizację transportu. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, jeśli nie posiadamy uprawnień do prowadzenia jachtu po zagranicznych akwenach i musimy znaleźć odpowiedzialnego oraz doświadczonego sternika, który zapewni miłą atmosferą i zadba o bezpieczeństwo.



Cz. IV - W trakcie rejsu

W ostatniej części naszego poradnika znajdziecie najważniejsze elementy, o jakich trzeba pamiętać w trakcie rejsu oraz krótki opis procedury zdania jachtu.

Kontrola


Podczas żeglowania należy pamiętać, aby wykonywać regularne kontrole poziomu oleju, paliwa oraz wody pitnej, a także - zależnie od częstotliwości gotowania - poziomu gazu w butli. Trzeba również pamiętać o kontroli stanu ożaglowania oraz o sprawdzaniu codziennej prognozy pogody.

Trasa rejsu i ewentualne opóźnienia

Przyjęło się, że do portu macierzystego należy dobić dzień przed zdaniem jachtu. Z tego względu warto pamiętać, aby ostatni odcinek trasy wynosił około 40 Mm, tak aby, niezależnie od warunków pogodowych, dopłynąć na czas.

Dodatkowe atrakcje

Każdy rejs można wzbogacić o dodatkowe elementy, takie jak: nurkowanie z pełnym akwalungiem lub tylko sprzętem podstawowym (maska, fajka, płetwy), wędkowanie, uprawianie sportów wodnych.

Awarie

Zdarzają się sporadycznie, jednak trzeba być przygotowanym na ich ewentualne wystąpienie. Jeżeli sami nie jesteśmy w stanie ich usunąć, należy niezwłocznie powiadomić firmę wynajmującą. Dowiemy się, czy możemy sami zlecić naprawę usterki, czy firma prześle do nas przedstawiciela czarterodawcy, lub - w porozumieniu z nim - mechanika z lokalnego warsztatu. Do najczęstszych usterek należą: utrata lub uszkodzenie pontonu albo jego wyposażenia, zaplątanie lin, cum lub sieci w śrubę, niedrożność WC, problemy z silnikiem, uszkodzenie powierzchni jachtu.

Zdanie jachtu („check out”)

Po skończonym rejsie każdy czarterujący powinien zwrócić jacht sklarowany i posprzątany, z poziomem paliwa, jaki otrzymał przy przejęciu jachtu. Do obowiązków załogi należy wyrzucenie śmieci, zamiecenie, umycie naczyń, złożenie wysuszonych kamizelek i pasów w przeznaczonych do tego miejscach.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959