TYP: a1

Powstanie strefa bezpieczeństwa wokół SwePol Link

czwartek, 17 lipca 2025
Hanka Ciężadło

Podmorski kabel łączący Polskę ze Szwecją zyska lepszą ochronę – jest to odpowiedź na przypadek, jaki bardzo chciał się wydarzyć 2 miesiące temu, ale został udaremniony przez służby. Nowe przepisy dotyczące utworzenia strefy ochronnej umożliwią szybsze i skuteczniejsze zapobieganie takim zdarzeniom.

Strefa ochronna

Urząd Morski w Gdyni ogłosił w specjalnym rozporządzeniu utworzenie strefy bezpieczeństwa mającej chronić SwePol Link. Strefa będzie mieć 250 m szerokości od każdej strony osi kabla (czyli łącznie 500 m), a jej granice są precyzyjnie określone, więc każdy kapitan statku przepływającego w okolicy będzie wiedział, czy już ma pilnować swojej kotwicy, czy też może ją beztrosko ciągnąć po dnie.

W obrębie strefy bezpieczeństwa nie będzie można:

  • prowadzić połowów i zarzucać sieci,
  • nurkować,
  • uprawiać sportów wodnych,
  • kotwiczyć,
  • prowadzić jakichkolwiek prac podwodnych z wyjątkiem tych zleconych przez Polskie Sieci Energetyczne.

Furtka prawna

Specjaliści określili utworzenie nowej strefy furtką prawną – dzięki niej służby takie jak Urząd Morski, Straż Graniczna czy Marynarka Wojenna będą mogły sprawnie i szybko reagować, bez konieczności każdorazowego uzyskiwania zezwoleń czy zgód.

Pozwoli to na skuteczną ochronę instalacji. Warto pamiętać, że SwePol Link ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania rynków energii w Polsce i Szwecji. Połączenie umożliwia wymianę energii elektrycznej i utrzymanie bilansu energetycznego.

Instalacja ma aż 250 km długości (z czego 239 km znajduje się pod wodą) więc jej ochrona musi być odpowiednio przemyślana – świetnie się składa, że powstało nowe prawo, które umożliwi polskim służbom podejmowanie realnych działań. Nowe przepisy wchodzą w życie 24 lipca. 

Tagi: SwePol Link, kable, Bałtyk, strefa, ochrona
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 17 lipca

Wodowanie jachtu "IDEC 2" dla Francisa Joyona.
wtorek, 17 lipca 2007
Zbigniew Puchalski na s/y "Miranda" z Crosshaven wyruszył w samotny atlantycki kwalifikacyjny rejs do regat TARS 1972; jacht nie osiągnął celu podróży po drugiej stronie Atlantyku, ale został dopuszczony do OSTAR.
sobota, 17 lipca 1971