TYP: a1

Czy Świnoujście zagrozi Hamburgowi?

poniedziałek, 3 kwietnia 2023
Hanka Ciężadło

Do 2029 roku ministerstwo infrastruktury planuje przekazać ponad 10 miliardów złotych na modernizację i rozbudowę infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu. W najbliższym czasie rząd ma przyjąć szczegółowy plan i zatwierdzić środki na ten cel. Jak to będzie wyglądało – i czy rzeczywiście Niemcy mają się czego obawiać?

Szansa na rozwój

W ramach inwestycji ministerstwo planuje między innymi:

  • stworzenie nowego toru podejściowego (tzw. trasa wschodnia) do portu w Świnoujściu,
  • budowę portu kontenerowego,
  • falochron dla nowego portu zewnętrznego,
  • zakup pogłębiarki służącej do utrzymania torów podejściowych.

Jak powiedział wiceminister Gróbarczyk, dzięki realizacji projektu Świnoujście w ciągu 6-7 lat może stać się realną konkurencją dla Habmurga. "Ministerstwo Infrastruktury dopina obecnie wszelkie formalne kwestie programu wieloletniego, a rząd ma go przyjąć w najbliższym czasie. Ideę budowy nowego podejścia do Świnoujścia, koncepcję rozwoju zespołu portów zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu promowaliśmy też wraz z posłem Joachimem Brudzińskim w Brukseli." – dodał.

Po co nam to?

Krótko mówiąc: dla kasy. Nowy port będzie oznaczał nowe miejsca pracy oraz stworzy szanse zarobku — i to nie tylko podczas modernizacji, ale również przy późniejszej obsłudze ładunków. A jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będzie co rozładowywać, sprzedawać i transportować. Planowana modernizacja pozwoli bowiem na obsługę dużych jednostek transoceanicznych. Dzięki temu zespół Szczecin-Świnoujście „awansuje” z tzw. portu feederowego (czyli stanowiącego zaledwie wsparcie dla Hamburga) do rangi prawdziwego centrum, mogącego przyjmować i obsługiwać największe morskie kontenerowce.

Realizacja inwestycji pozwoli też na zawieranie umów z partnerami dalekowschodnimi, a to otworzy nowe możliwości dla biznesu w naszej części Europy. Na rozbudowie i modernizacji Świnoujścia zyskają więc wszyscy. Tak, wszyscy — nawet firmy z Niemiec. Koniec monopolu Hamburga będzie przecież oznaczał dla nich możliwość wynegocjowania lepszych warunków współpracy.

 

Tagi: Świnoujście, inwestycja, port
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 14 sierpnia

Zakończyła się wyprawa jachtu "Dar Opola" (zwana wyprawą "Koral") na Morze Czerwone. Wyprawą na trasie Aden (start 30.12.1959 r.)-Gdynia dowodził Kapitan Bolesław Kowalski. Plonem wyprawy było tysiące eksponatów, które wzbogaciły pracownie uniwersyteckie
niedziela, 14 sierpnia 1960
Urodził się Adam Wolff, doktor nauk historycznych, profesor Polskiej Akademii Nauk, kapitan jachtowy i żeglarz regatowy, olimpijczyk z 1928 r., współtwórca polskiego żeglarstwa regatowego, autor wielu publikacji żeglarskich
poniedziałek, 14 sierpnia 1899
Z Dżakarty w kierunku Australii wypływa Abel Tasman
czwartek, 14 sierpnia 1642