TYP: a1

Czy Świnoujście zagrozi Hamburgowi?

poniedziałek, 3 kwietnia 2023
Hanka Ciężadło

Do 2029 roku ministerstwo infrastruktury planuje przekazać ponad 10 miliardów złotych na modernizację i rozbudowę infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu. W najbliższym czasie rząd ma przyjąć szczegółowy plan i zatwierdzić środki na ten cel. Jak to będzie wyglądało – i czy rzeczywiście Niemcy mają się czego obawiać?

Szansa na rozwój

W ramach inwestycji ministerstwo planuje między innymi:

  • stworzenie nowego toru podejściowego (tzw. trasa wschodnia) do portu w Świnoujściu,
  • budowę portu kontenerowego,
  • falochron dla nowego portu zewnętrznego,
  • zakup pogłębiarki służącej do utrzymania torów podejściowych.

Jak powiedział wiceminister Gróbarczyk, dzięki realizacji projektu Świnoujście w ciągu 6-7 lat może stać się realną konkurencją dla Habmurga. "Ministerstwo Infrastruktury dopina obecnie wszelkie formalne kwestie programu wieloletniego, a rząd ma go przyjąć w najbliższym czasie. Ideę budowy nowego podejścia do Świnoujścia, koncepcję rozwoju zespołu portów zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu promowaliśmy też wraz z posłem Joachimem Brudzińskim w Brukseli." – dodał.

Po co nam to?

Krótko mówiąc: dla kasy. Nowy port będzie oznaczał nowe miejsca pracy oraz stworzy szanse zarobku — i to nie tylko podczas modernizacji, ale również przy późniejszej obsłudze ładunków. A jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będzie co rozładowywać, sprzedawać i transportować. Planowana modernizacja pozwoli bowiem na obsługę dużych jednostek transoceanicznych. Dzięki temu zespół Szczecin-Świnoujście „awansuje” z tzw. portu feederowego (czyli stanowiącego zaledwie wsparcie dla Hamburga) do rangi prawdziwego centrum, mogącego przyjmować i obsługiwać największe morskie kontenerowce.

Realizacja inwestycji pozwoli też na zawieranie umów z partnerami dalekowschodnimi, a to otworzy nowe możliwości dla biznesu w naszej części Europy. Na rozbudowie i modernizacji Świnoujścia zyskają więc wszyscy. Tak, wszyscy — nawet firmy z Niemiec. Koniec monopolu Hamburga będzie przecież oznaczał dla nich możliwość wynegocjowania lepszych warunków współpracy.

 

Tagi: Świnoujście, inwestycja, port
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 11 maja

Patent kapitański zdobywa Krzysztof Baranowski.
wtorek, 11 maja 1965
Cztery kluby - Klub Żeglarski w Chojnicach, Polski Klub Jachtowy w Gdańsku, Wojskowy Klub Żeglarski, Sekcja Wioślarska AZS Warszawa powołały na spotkaniu w Tczewie Polski Związek Żeglarski z siedzibą w Warszawie, na czele którego stanął Józef Klejnot-Turs
niedziela, 11 maja 1924