TYP: a1

XVII Regaty Unity Line im. Piotra Waszczenko – Grupa Żeglarzy Samotnych

wtorek, 8 sierpnia 2017
Piotr Stelmarczyk

Regaty Unity Line miały być kontynuacją Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza” zorganizowanych przeze mnie i żeglarzy Jacht Klubu Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie w roku 1974. Pracowałem wówczas w WSM jako organizator Ośrodka Sportów Wodnych i Ratownictwa Morskiego.

[t]Figaro[/t] [s][/s]

Ośrodek był jednoosobowy, ale starałem się aby moja działalność była skuteczna i rozwinęła żeglarstwo wśród studentów i pracowników.  Moje pomysły i skuteczne realizacje to: Obóz Ratownictwa Morskiego dla studentów I roku WSM przez lipiec i sierpień w Podgrodziu, zorganizowanie Jacht Klubu WSM, zorganizowanie kursu szkoleniowego ogólnodostępnego i bezpłatnego dla około 200 uczniów i studentów oraz Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza”.  Regaty miały za podstawowy cel pokazanie żeglarskiej działalności JK WSM. Chciałem także pokreślić osiągnięcia kpt. Krzysztofa Baronowskiego oraz kpt. Kuby Jaworskiego i kpt. Jerzego Siudy, którzy w roku 1973 zorganizowali wyścig dwóch jachtów „Ogar” i „Karfi”, na których samotnie rywalizowali na trasie Świnoujście-Christianso-Świnoujście. Uznali to za swoje prywatne regaty i nie ogłosili wyniku. Nie zamierzali także kontynuować tych regat.

[t]Harry[/t] [s][/s]

Dlatego też faktycznie pierwsze dostępne dla ogółu żeglarzy i ogłoszone regaty, miały numer 2.  Prywatne regaty kpt. Kuby Jaworskiego i kpt. Jerzego Siudy uznaliśmy za numer 1.

Chcąc kontynuować te regaty zorganizowałem w dniu 6 czerwca 2001 roku o godzinie 6 po południu w Jacht Klubie AZS spotkanie chętnych do regat żeglarzy. Okazało się że chętnych do samotnych regat jest sześciu.  Współorganizator nowych regat, Unity Line, oraz dziennikarze, stwierdzili że to za mało, dołączyłem grupy załogowe i wystartowały w roku 2001 dwie imprezy razem: I Bałtyckie Regaty Samotnych Żeglarzy o Puchar Unity Line oraz I Bałtyckie Regaty o Puchar Promu „Polonia”.

[t]Happines[/t] [s][/s]

W  I Bałtyckich Regatach Samotnych Żeglarzy o Puchar Unity Line wystartowali według kolejności na mecie:

1. Henryk Kałuża na „Harrym”,

2. Bruno Salcewicz na „Mist”,

3. Jerzy Majszczyk na „Logo”,

4. Tadeusz Kuncer na „Status Quo”

5. Marcin Raciborski na „Aumakua”

6. Andrzej Lewandowski na „Emma”

[t]Awior[/t] [s][/s]

W roku 2017 mamy w grupie żeglarzy  samotnych także  sześciu żeglarzy:

z numerem bocznym  4 Edward Szymański na „Awior”.

z numerem bocznym 28 Marek Antoniuk  na „Lidafin”,

z numerem bocznym 39 Szymon Kubanek na „One”,

z numerem bocznym 60 Janusz Kusiewicz  na „Figaro”,

z numerem bocznym 61 Henryk Kałuża na „Tweety”,

z numerem bocznym 100 Paweł Hapanowicz na „Happines”,

 

Rozpisałem się trochę o historii, ale ona istnieje na żywo w naszych regatach. Nie piszę więcej  o Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar „Poloneza”, bo na temat chyba bym napisał całą książkę.

Fotografie Franciszka Długajczyka, Anny Kaźmierczak i Krystyny Koryckiej.  

Tagi: regaty, Regaty Unity Line
O Autorze

Piotr Stelmarczyk

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865