TYP: a1

Stuletni parowiec na dnie Bugu

czwartek, 27 sierpnia 2015
z mediów | JM
Opadający poziom wody na Bugu jest utrapieniem dla wielu osób, ale ma również swoje korzyści. Właśnie dzięki temu udało się zbadać tajemniczy wrak parowca, który niemal sto lat temu osiadł na dnie rzek w pobliżu Broku i Bojan.

O tym, że coś zalega w tym miejscu rzeki, mieszkańcy okolicznych miasteczek wiedzieli od dawna. W 2006 roku istniały nawet plany podniesienia wraku z dna - jednak nigdy nie doszły one do skutku. Jak się okazuje, wystarczyło poczekać kilka lat, by krytycznie niski poziom wody na Bugu sam odsłonił statek. Dziś wiemy, że jest to wrak bocznokołowca z początku XX wieku.

Nie jest pewne, kiedy dokładnie parowiec zatonął, ani do kogo należał. Większość teorii wskazuje na Niemcy lub Rosję i okres pierwszej wojny światowej. Na szczęście teraz, po odsłonięciu wraku, będzie go można dokładnie zbadać i zidentyfikować. Póki co, stanowi on niemałą atrakcję turystyczną. Można go nie tylko zobaczyć, ale też popłynąć na miejsce wpław, a nawet przejść po dnie rzeki.
Tagi: Bug, wrak, parowiec, bocznokołowiec, odkrycie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865