TYP: a1

Statek w kopalni? Serio?

piątek, 28 października 2022
Hanka Ciężadło

Kraje uchodzące za cywilizowane miewają czasem dziwaczne przepisy. Przykładowo w Alabamie (USA) nie można nosić lodowych rożków w tylnej kieszeni spodni. W Singapurze nie wolno żuć gumy. Z kolei w UK ciężarne kobiety mają prawo siusiać, gdzie popadnie, nawet w miejscach publicznych. A co z nami? U nas też są fajne prawne niespodzianki. Jedna dotyczy nawet statków.

Zamknijmy oczy...

…i wyobraźmy sobie niewielkie miasteczko położone na południu Polski, jakieś 500 kilometrów od najbliższego morza. Miasteczko dysponuje całkiem ładną kopalnią soli (i od razu wyjaśniamy, że nie jest to Wieliczka. Mowa o Bochni; mniej znanej, chociaż starszej). W rzeczonej kopalni znajduje się komora zalana solanką, a po powierzchni tej solanki pływa sobie łódeczka, którą zawiadują flisacy.

W łódeczce siedzą zachwyceni turyści i zapewne nie mają pojęcia, że nie odbywaliby tej uroczej wycieczki, gdyby na ich przejażdżkę po wodzie nie zgodził się... Polski Rejestr Statków.

Jak to możliwe?

Powodem, dla którego tak szacowna instytucja zamieszana jest w całą sprawę, nie jest bynajmniej fakt, że wycieczka jest szczególnie długa albo niebezpieczna. Rzecz w tym, że woda, po jakiej się przemieszczają łódeczki, jest z całą pewnością słona. A zatem – patrząc z prawnego punktu widzenia – wspomniane jednostki są w zasadzie statkami. W dodatku nie byle jakimi, bo wykonano je specjalnie na potrzeby kopalni i zarejestrowano w PRS.

„Było morze...”

Okej, tam, gdzie dzisiaj znajduje się kopalnia, naprawdę kiedyś było morze, nawet całkiem duże. Stanowiło ono część tzw. Paratetydy – wielkiego zbiornika wodnego zajmującego znaczną część obszaru dzisiejszej Europy. Z tym, że miało to miejsce w miocenie – ponad 13 milionów lat temu.

Później nastąpiły zmiany klimatyczne (wtedy akurat polegały na ochłodzeniu) i poziom morza obniżył się o jakieś 50 m, wskutek czego Paratetyda została nagle odcięta od zasilania przez oceany i pomału wyparowała. Została po niej tylko sól. No dobrze, nie tylko — są przecież jeszcze pływające pod ziemią „statki”.

Tagi: statek, PRS, kopalnia, ciekawostki, sól
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865