Samoster wiatrowy - zrób to sam

środa, 16 grudnia 2015
Tadeusz Lis
Za zgodą Jerzego Kulińskiego. Źródło: www.kulinski.navsim.pl.

Tadeusz Lis przypomina, jak to kiedyś na jachcik "Holly" Edwarda Zająca zaprojektowano i zbudowano samoster. I to taki nie byle jaki - "drugiej generacji" z uchylnym płatem wiatrowym, czyli doskonalszy od mojego "Nordsee II", który jak ktoś może jeszcze pamięta ozdabiał rufę jachtu "Milagro V".

Koledzy Romek "Romuś" Kwiat-Kwiatkowski, Tadeusz Lis, Tomasz Piasecki i bezimienni współpracownicy zbudowali coś, co zdało egzamin podczas atlantyckich peregrynacji naszego nieodżałowanego Przyjaciela "Gale".

Nie wszyscy cierpią na nadmiar obiegowych środków płatniczych, ale właśnie wśród nich pewnie znajdzie się kilku, którzy mogą się pochwalić inwencją i dwoma prawymi rękami.

To jest właśnie news dla nich (w wersji "komiksowej").

Żyjcie wiecznie!
Don Jorge




Don Jorge,

Do Jester Challenge zostało kilka dni... i zorientowaliśmy się, że Edek nie ma samosteru. Wystrugaliśmy coś takiego. Brzydki jak noc listopadowa, ale prosty, tani i skuteczny.

W praktyce może się okazać, że ma złe serce i czarne podniebienie – potrafi przy chwili zagapienia nieźle przyłożyć swoją płetwą.

Ale jest pracowity. Nie żre i rzadko się upija – nawet w portach…




Podsumowanie
  • Założenie o prostocie wykonania nie zostało spełnione - samoster pochłonął prawie cały weekend
  • Nie robiłem żadnych rysunków wykonawczych - przy prostych konstrukcjach uważam to za pogański obyczaj inżynierski
  • Bardzo czasochłonną operacją jest ręczne polerowanie (prawie 1 dzień) - które jest niezbędne, aby podnieść odporność stali na korozję
  • Mimo to osiągnięty efekt wizualny jest paskudny - samoster na pierwszy rzut oka wygląda na wystrugany kozikiem za rozpadającą się stodołą... :(
  • Mechaniczne polerowanie było błędem - należało zastosować polerowanie elektrochemiczne - przykład źle zaplanowanej technologii wykonania
  • Ustawienie tarczy nie jest precyzyjne (10 st.) - warto byłoby zrobić dodatkowy trymer - chociaż korekta mocowania linki na rumplu jest wystarczająca
  • Płat wiatrowy należałoby wyposażyć w progresywny tłumik wahań (hydrauliczny, cierny lub magnetyczny) - to jest proste. Ale zabrakło mi czasu...
Może będzie inspiracją dla kogoś z Klanu SSI?

Tadeusz
TYP: a3
0 1
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865