TYP: a1

Monako zwiększy swoją powierzchnię

czwartek, 15 września 2016
Z mediów
Księstwo Monako, jedno z najmniejszych państw świata chce zwiększyć swoją powierzchnię. Projekt zakłada budowę „ekologicznej dzielnicy” o wielkości 6 hektarów na specjalnych konstrukcjach osadzonych na dnie przylegającego do Monako morza.

Monaco
CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53548


Jak donosi PortalMorski,.pl pod koniec sierpnia spółka Bouygues Travaux Publics ogłosiła rozpoczęcie prac nad budową infrastruktury morskiej, stanowiącą pierwszy etap realizacji projektu, którego celem jest zwiększenie terytorium lądowego Monaco. Na dodanych 6 hektarach wybudowane zostaną budynki mieszkalne i budowle użyteczności publicznej, rozbudowane Grimaldi Forum, publiczny parking, marina z nabrzeżami dla pieszych, park, promenada nadmorska i zacieniona aleja z roślinnością, przebiegająca wzdłuż Ogrodu Japońskiego. Zakończenie realizacji projektu planuje się na 2025 r. a jego wartość to 1 mld euro.

W jaki sposób Monako planuje wybudować nowa dzielnicę? Na wybranym fragmencie morza posadowionych zostanie 18 specjalnych kesonów ze zbrojonego betonu, wysokie na 26 metrów i o masie ok. 10 000 ton każdy. Będą one zawierały komory absorbcyjne (dla przyjmowania i rozpraszania energii uderzających w nie fal morskich). Kesony te zostaną wypełnione kruszywami i materiałem ziemnym. Co ciekawe, kesony będą budowane na pokładzie specjalnej jednostki pływającej, konstrukcyjnie i funkcjonalnie podobnej do doku pływającego służącego do podnoszenia statków, a konstrukcja ta ma powstać w gdyńskiej stoczni Crist.

Jednostka o stoczniowym numerze budowy NB56 ma być przekazana, na mocy umowy podpisanej przez Crist 2 września w czerwcu przyszłego roku i będzie się znacząco różnić od typowych doków pływających znajdujących zastosowanie w stoczniach. Będzie znacznie krótszy i będzie posiadał wyższe baszty. Poza pomocniczymi, budowlanymi urządzeniami dźwigowymi będzie wyposażony przede wszystkim w główne urządzenia funkcjonalne - żurawie /wysięgniki do podawania betonu i prawdopodobnie także cztery suwnice bramowe służące do manipulacji wielką ramą z ruchomymi szalunkami. Budowa kesonu do pewnej wysokości będzie się odbywała przy wynurzonym doku, jednak później betonowanie (budowa kesonu wzwyż) odbywać się będzie przy jednoczesnym stopniowym (odpowiadającym postępowi w budowie kesonu) zanurzaniu doku (razem z dolną częścią kesonu). Jednostka ze stoczni Crist ma zostać także wyposażona w niestandardowy system sterowania i monitoringu operacji balastowania, który - przy zmieniającej się masie i zmiennym rozkładzie mas podczas budowy kesonu zapewni stałe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w czasie wykonywanych prac a także ochronę przed wpływem warunków środowiskowych (wiatru, falowania i prądów morskich). Kesony będą budowane i wodowane na "doku", a następnie odholowywane na miejsce zatopienia i instalacji.

To nie pierwszy raz, kiedy Monako sztucznie zwiększa swoja powierzchnię – a przypomnijmy, że wynosi ona ok. 2 km kw. Do tej pory stworzono już "platformę Portier" (z Ogrodem Japońskim i Grimaldi Forum), "platformę Sporting", plażę Larvotto, Fontvieille i poszerzenie Port Hercule, zabierając morzu ponad 40 hektarów.

Tagi: Monaco, Crist, keson
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865