TYP: a1

McBarge – McDonald sięgnął dna?

środa, 14 maja 2025
Hanka Ciężadło

Na rzece Fracer w Kolumbii Brytyjskiej (Kanada) można podziwiać malowniczy wrak częściowo wystający z wody. Wrak nazywa się Friendship 500 albo Seaborne II, albo po prostu McBarge – i ta ostatnia nazwa mówi o nim najwięcej. Jednostka była bowiem pływającym McDonaldem – dlaczego zatem skończyła na dnie? Co poszło nie tak?

Dawno temu w odległej galaktyce

Jednostka została zbudowana na potrzeby Expo’86. Targi odbywały się w Vancouver i McDonald miał na nich 5 lokalizacji – w tym jedną na wspomnianej barce, zacumowanej w zatoce False Creek, gdzie odbywało się wydarzenie. Zgodnie z założeniami McDonalda, pływająca restauracja miała nie tylko sprzedawać hamburgery, ale tez stanowić prezentację przyszłych technologii i ciekawych rozwiązań architektonicznych.

Wszystko wskazuje na to, że założenia się zmieniły – zaraz po targach barka została porzucona i stała pusta, mimo iż jej budowa pochłonęła 12 milionów ówczesnych dolarów. Dopiero w 1991 roku, kiedy zmienił się właściciel terenu, na którym cumowała, McDonald został zmuszony do jej usunięcia.

Barka na wygnaniu

Korporacja przetransportowała jednostkę do Burrard Inlet, gdzie zacumowano ją pomiędzy barkami przemysłowymi. Stała sobie i powoli niszczała, ale trzeba przyznać, że miała też jasny epizod: w 2003 roku wynajęto ją jako plan filmowy – barka zagrała kryjówkę Nocnych łowców w filmie Blade: Mroczna Trójca.

Na tym jednak skończyły się dni chwały, mimo iż pojawiały się jeszcze inne propozycje wykorzystania barki: planowano ponownie uruchomić w niej restaurację, przerobić ją na schronisko dla osób bezdomnych, czy nawet atrakcją dla nurków o nazwie Deep Ocean Discovery Centre. Żaden z tych pomysłów nie doczekał się realizacji. W końcu barka sama się poddała – pod koniec marca bieżącego roku częściowo zatonęła.

                                                                                                                                                  

Tagi: barka, McDonald, Kanada
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865