TYP: a1

Marynarze są coraz szczęśliwsi

wtorek, 2 sierpnia 2022
Hanka Ciężadło

Serio-serio. Na poparcie tej śmiałej tezy mamy poważne dowody. Jeśli więc ktoś z Was ma dość pracy za biurkiem, można rozważyć tę ścieżkę kariery. Dobrostanem ludzi morza zajęły się międzynarodowe organizacje służące załogom statków handlowych. Do jakich wniosków doszły i dlaczego akurat teraz fajnie jest być marynarzem?

Seafarers Happiness Index

Taką nazwę nosi opublikowany właśnie raport, opracowany przez The Mission to Seafarers. Wynika z niego jasno, że szeroko pojęty indeks szczęścia (ma on kilka składowych, z których wysnuwa się jedną, uśrednioną wartość) wśród marynarzy znacząco wzrósł w ostatnim kwartale. Okazuje się, że z poziomu 5,85 w dziesięciostopniowej skali, przeskoczył aż do 7,21. Krótko mówiąc, wygląda na to, że obecnie jest całkiem dobrze.

Zanim jednak ulegniemy romantycznym mitom o wspaniałej pracy na morzu, warto przyjrzeć się bliżej, z czego wynika to nagłe podniesienie nastroju. Fakty są takie, że jest to nie tylko wzrost, ale też... odbicie się od dna po czasach pandemii. Jak powiedział przedstawiciel The Mission to Seafarers, „Chociaż były to trudne dwa lata, miło jest widzieć powrót optymizmu, który jest w dużej mierze zasługą ciężkiej pracy, jaką branża wykonała, aby uczynić życie lepszym i podnieść na duchu na pokładzie”.

Ciężkie, minione czasy

Ogólnoświatowe zamieszanie wywołane obostrzeniami sprawiło, że życie wielu grup zawodowych bardzo się zmieniło. Dotyczyło to również załóg statków handlowych. Dzisiejszy wzrost poziomu zadowolenia i poczucia szczęścia wynika więc w dużej mierze z tego, że te mroczne czasy chyba już za nami (chociaż pojawiają się symptomy świadczące o tym, że serial „covid” może mieć jeszcze kolejne sezony).

Kolejnymi elementami, które przyczyniły się do wzrostu poziomu zadowolenia z życia marynarzy, były:

  • wprowadzenie częstszych zmian załóg,

  • poprawki do Konwencji o pracy na morzu,

  • podwyżki płac.

A tak swoją drogą... mamy przeczucie, że akurat ten ostatni punkt można by wprowadzić również na lądzie. 

 

Tagi: marynarz, szczęście, The Mission to Seafarers
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865