TYP: a1

Chiny będą wspierać polskie porty?

poniedziałek, 21 marca 2016
Redakcja/MF
Polska chce się aktywnie zaangażować w inicjatywy chińskiego rządu „Jeden Pas i Jeden Szlak” oraz „16+1”. Gotowość taką zadeklarował minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk podczas spotkania z Xu Jianem, Ambasadorem Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce.

Jeden Pas i Jeden Szlak
Port Gdańsk. By I, Pazurzasty, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2501756


„Jeden Pas i Jeden Szlak” to inicjatywa ogłoszona przez Prezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r., która zakłada m.in. rozwój euroazjatyckich korytarzy transportowych. Jest ona bezpośrednim nawiązaniem do starożytnego Jedwabnego Szlaku. Format współpracy „16+1” jest z kolei wyrazem zainteresowania rządu chińskiego regionem Europy Środkowej i Wschodniej. Uczestniczy w nim 16 państw europejskich oraz Chiny.

W ramach tych inicjatyw proponowany jest szereg projektów. Jednym z ostatnio zaprezentowanych przez stronę chińską jest współpraca z regionem Europy Środkowej i Wschodniej i rozwój portów morskich położonych nad Morzem Adriatyckim, Morzem Czernym oraz nad Morzem Bałtyckim. Jak powiedział podczas spotkania z ministrem Grabarczykiem ambasador XU, intencją Chin jest wsparcie dla rozwoju środkowoeuropejskich portów morskich poprzez promowanie konkretnych projektów z udziałem chińskich przedsiębiorstw i banków. Działania będą skoncentrowane na przemyśle oraz tworzeniu i wspieraniu klastrów technologiczno-przemysłowych.
Minister Gróbarczyk zachęcił chińskie przedsiębiorstwa do zaangażowania w inwestycje w polskich portach morskich. Podkreślił, że stronę chińską mogą zainteresować również projekty związane z przywracaniem żeglowności polskich rzek: Odry i Wisły.
Rozmowy nt. współpracy w obszarze gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej będą kontynuowane m.in. podczas I szczytu Ministrów Transportu w Rydze, w maju br. Podczas tego wydarzenia strona chińska ma przedstawić bardziej szczegółowe informacje nt. zaangażowania w rozwój środkowoeuropejskich portów morskich.
Tagi: Jeden Pas i Jeden Szlak, port, Chiny, ministerstwo
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865