TYP: a1

Budowa największego na świecie katamaranu opóźniona

poniedziałek, 12 października 2015
z mediów | JM
"Pioneering Spirit" ma być największym w historii katamaranem i nadzieją na rozpoczęcie nowej ery w produkcji statków do podwodnych operacji przemysłowych. Jednak marzenia te odłożyć trzeba jeszcze co najmniej do pierwszej połowy przyszłego roku. Wtedy dopiero - według najnowszych planów - jednostka zostanie ukończona.



Przedstawiciele szwajcarskiej firmy Allseas - światowego lidera w projektowaniu i budowaniu podwodnych konstrukcji - potwierdzili w zeszłym tygodniu, że budowa "Pioneering Spirit" zostanie opóźniona. Budowany od pięciu lat - początkowo w Korei Południowej, a od zeszłego roku w Rotterdamie - katamaran jest jedną z najbardziej wyczekiwanych jednostek na świecie. Nic w tym dziwnego, ponieważ ma to być statek na miarę nowej ery wśród jednostek przemysłowych. Szwajcarski gigant będzie miał 382 metry długości i 124 szerokości. Jego wyporność wyniesie 900 tysięcy ton, a nośność 48 tysięcy.

Zaletą katamaranu będzie też jego wszechstronność. Ma on służyć na Morzu Północnym, gdzie będzie wykorzystywany zarówno do instalacji, jak i demontażu nawodnych i podwodnych konstrukcji, takich jak platformy wiertnicze. Cena projektu "Pioneering Spirit" wyniesie co najmniej 3 miliardy dolarów.
Tagi: katamaran, największy, opóźnienie, Szwajcaria, platforma
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865