TYP: a1

Wenecja prosi o pomoc

poniedziałek, 18 listopada 2019
Z mediów

Woda nie odpuszcza Wenecji. Władze zdecydowały o zamknięciu placu Świętego Marka. Straty szacowane są na ponad miliard euro.

 

W ciągu ostatniego tygodnia Wenecja została zalana trzykrotnie, a wysokość wody wyniosła momentami 187 cm – tylko raz w historii miasta poziom był wyższy. Na poniedziałek przewidziano 110 cm i woda opada, ale po niedzielnym przypływie pod wodą znalazło się 70 proc. miasta. W tym plac Świętego Marka, który ze względów bezpieczeństwa został zamknięty, bo woda zrównała się poziomem z drewnianymi podestami ustawionymi specjalnie dla pieszych na czas przypływu. Burmistrz Wenecji, Luigi Brugnaro, sytuacje nazywa „katastrofą” a włoskie media opublikowały alarmujące prognozy organizacji pozarządowej Climate Central. Wynika z nich, że Wenecja zostanie całkowicie zalana do 2050 r.

Straty Wenecji są olbrzymie a mogą być jeszcze większe, bowiem woda ma rekordową zawartość soli, która może poważnie uszkodzić fundamenty budynków i zabytkowe elementy architektoniczne, np. balustrady czy posągi. Bardzo poważnie ucierpiała bazylika św . Marka, której fundamenty i posadzki pokryte są słoną wodą.  Usuwanie strat potrwa bardzo długo a władze utworzyły specjalne konto bankowe, na które można wpłacać pieniądze, jeśli chce się pomóc. "Wenecja to duma nie tylko Włoch, ale dziedzictwo każdego z nas" - zaapelował burmistrz Luigi Brugnaro. W sprzątaniu miasta pomagają specjalne grupy, nazywane „aniołami acqua alta” – ludzie ci ratują książki i dokumenty w archiwach, suszą je i czyszczą, pomagają także mieszkańców zalanych domów. Archidiecezja wenecka opublikowała tekst modlitwy za miasto, jaką ułożył w związku z katastrofalną powodzią jego patriarcha arcybiskup Francesco Moraglia.

Sytuacja w Wenecji sprowokowała mieszkańców do pytania, co się dzieje z systemem MOSE, czyli  „Mojżesz”. To system składający się z 78 ruchomych zapór podnoszonych w celu ochrony weneckiej laguny podczas wysokich pływów. MOSE jest jednym z największych projektów inżynierskich na świecie, ale jego budowa trwa już…16 lat. Rozpoczęto ją w 2003 r. i pierwotnie miała zostać zakończona w 2016 r. Teraz mówi się o roku 2021 a poziom zaawansowania prac określa się na 94 proc. Nieustannie rosną także koszty systemu, które wynoszą już 5,5 mld euro.

Realizacji programu towarzyszyło już kilka skandali korupcyjnych a i termin ukończenia prac jest wątpliwy, bo pojawiły się informacje o problemach technicznych – podwodne części, głównie zawiasy ruchomych śluz ulegają korozji znacznie szybciej niż zakładano. W projekcie zakładano ich trwałość na ok. 100 lat, rzeczywistość pokazała, że rdza jest w stanie je zniszczyć w ok. 10 lat. Odkryto także przecieki w korytarzach wewnątrz betonowych fundamentów i te elementy również trzeba wyremontować lub wymienić. 

Projekt zapór od początku wzbudzał kontrowersje, nie tylko ze względu na  gigantyczne koszty przedsięwzięcia. Wątpliwości budził wpływ zapór na ekosystem laguny a przede wszystkim realne szanse „Mojżesza” na ochronę miasta w obliczu podnoszącego się poziomu oceanów. 

 

 

Tagi: Wenecja, powódź, MOSE
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959