TYP: a1

Statek zgubił ponad 1800 kontenerów

środa, 9 grudnia 2020
Anna Ciężadło

Niekorzystne warunki pogodowe sprawiły, że płynący z Chin do USA kontenerowiec utracił część ładunku. W niektórych kontenerach były towary niebezpieczne, na przykład alkohol. Jak skończyła się ta sprawa?

ONE Apus

Kontenerowiec ONE Apus  IMO #9806079 należy do Chidori Ship Holding LLC, zarządzany jest przez NYK Ship Management Pte Ltd, a wyczarterowany został przez Ocean Network Express (ONE). Nocą z 30 listopada na 1 grudnia, w odległości 1600 mil morskich na północny zachód od Hawajów, statek napotkał na gwałtowne załamanie pogody.

Burza trwała kilkanaście godzin, powodując duże zafalowanie. Mimo iż jednostka jest całkiem spora (mierzy 364 metry długości i 51 metrów szerokości), w takich warunkach uległa mocnemu rozkołysaniu, wskutek czego ponad 1800 kontenerów wypadło za burtę.

Utracony ładunek

Statek płynął z Yantian w Chinach do Long Beach w USA. Miał to być ostatni rejs przed Bożym Narodzeniem, więc towary, jakie przewoził, w dużej części związane są ze świętami i Nowym Rokiem.

Na stronie centrum informacyjnego zamieszczono specjalne oświadczenie dotyczące tego zdarzenia. Wiadomo, że spośród 1816 utraconych kontenerów 64 zawierały towary potencjalnie niebezpieczne. W 54 znajdują się  fajerwerki, w ośmiu – baterie, a dwa pozostałe zawierają etanol.  

Pozostałe kontenery uległy w części przewróceniu lub przesunięciu, niektóre mogą też być uszkodzone. Z tego powodu ich wyładowanie w porcie będzie bardziej czasochłonne niż zwykle.

Happy end

Jak informuje armator, kontenerowiec szczęśliwie dopłynął do Japonii i stoi zacumowany w porcie Kobe. Cała załoga jest bezpieczna, nikt nie odniósł obrażeń. Teraz pozostaje tylko przeprowadzenie kontroli pozostałego ładunku. Przedstawiciele armatora oraz lokalne służby ratunkowe muszą sprawdzić, czy pozostałe na pokładzie kontenery nie stanowią zagrożenia dla ludzi lub środowiska naturalnego.

 

Tagi: kontener, kontenerowiec, Chiny, USA, wypadek, sztorm
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865