TYP: a1

Sezon huraganów w pełni

środa, 8 września 2010
Weronika Morys
Sezon huraganów
Na przełomie sierpnia i września nad północno-wschodnimi Karaibami oraz wschodnimi wybrzeżami Stanów Zjednoczonych przeszedł huragan Earl, zaklasyfikowany do czwartej kategorii w pięciostopniowej skali Saffira-Simpsona. Wewnątrz huraganu zanotowano wiatry, których prędkość dochodziła do 240 km/h, a w porywach nawet do 285 km/h. Szczęśliwie dla mieszkańców tych terenów, huragan wyrządził mniejsze szkody niż się spodziewano. Obecnie żywioł znacznie osłabł i został przeklasyfikowany z kategorii huraganu do kategorii burzy tropikalnej.


Sezon huraganów zaczął się na początku czerwca i potrwa do końca listopada. W tym roku powstało już pięć burz tropikalnych, z których trzy przekształciły się w huragany. Jednak najgorsze dopiero przed nami - szczyt sezonu huraganowego przypada zazwyczaj na okres od połowy sierpnia do października. Co więcej, huragany są tym silniejsze, im cieplejsza woda w oceanach, a w tym roku temperatura Atlantyku jest wyjątkowo wysoka.

Co to jest huragan?

Cyklony tropikalne, nazywane na Atlantyku i wschodnim Pacyfiku huraganami, to jedno z największych niebezpieczeństw, które czyha na żeglarzy podczas rejsów. Są to głębokie ośrodki niżowe, w których prędkość wiatru przekracza 64 węzły (119 km/h). Cyklony tropikalne mają stosunkowo małą średnicę dochodzącą do kilkuset kilometrów i charakteryzują się bardzo niskim ciśnieniem w centrum - nawet poniżej 900 hPa.

Huragany powstają na oceanach strefy podrównikowej i zwrotnikowej, gdzie woda ma wystarczająco wysoką temperaturę dla rozwoju cyklonu (co najmniej 26,5°C). Nie występują w strefie do 500 km po obu stronach równika, gdyż wartość siły Coriolisa jest tam zbyt niska, aby wprawić układ w ruch wirowy. Największe zagrożenie związane z cyklonami zwrotnikowymi występuje na szerokości geograficznej około 7-15° obu półkul.

Huragan Earl Huragan Earl
Huragan Earl 31 sierpnia 2010 Huragan Earl 3 września 2010

Jak się zabezpieczyć?

Podczas żeglowania w porze huraganów konieczne jest śledzenie na bieżąco prognoz pogody. Na Karaibach można się schronić przed nadchodzącym wiatrem w jednej z dobrze osłoniętych zatok nazywanych "hurricane holes". W przypadku nadciągającego huraganu należy wpłynąć dziobem maksymalnie blisko miękkiego brzegu, np. mangrowego. Kolejnym krokiem jest przywiązanie jachtu do solidnych drzew i rzucenie 2 kotwic z rufy. W celu jak najlepszej ochrony jednostki zaleca się zamknięcie wszystkich zaworów, zdemontowanie żagli, owiewek i elementów ruchomych na pokładzie. Po zabezpieczeniu jachtu należy go opuścić i poszukać schronienia na lądzie.

Najbezpieczniejsze "hurricane holes":
- Cohe du Lamentin (Martynika, zachodnie wybrzeże)
- Trois Ilets (Martynika, zachodnie wybrzeże)
- Cul de Sac Marin (Martynika, południowe wybrzeże)
- Rodney Bay (St. Lucia, północno-zachodnie wybrzeże)
- Marigot Bay (St. Lucia, zachodnie wybrzeże)
- Tyrrel Bay (Carriacou, południowo-zachodnie wybrzeże)
- Port Egmont (Grenada, południowe wybrzeże)

Źródło zdjęć: www.nasa.gov

Huragan Earl z kosmosu, zarejestrowany przez kamery NASA:
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959