TYP: a1

Ruby - koniec epopei?

poniedziałek, 28 października 2024
Hanka Ciężadło

Wszystko wskazuje na to, że statek, którego nikt nie chciał, zakończy wreszcie swoją tułaczkę. Z danych udostępnianych przez marinetraffic.com wynika, że Ruby od dzisiaj cumuje porcie zewnętrznym Great Yarmouth w Wielkiej Brytanii. Co sie stanie z jego ładunkiem?

Dla przypomnienia

22 sierpnia Ruby (IMO 9626390) wyruszył z rosyjskiej Kandałakszy i miał udać się na Wyspy Kanaryjskie. Na Morzu Barentsa natknął się jednak na sztorm, który uszkodził jego kadłub, śrubę napędową oraz ster. Jednostka tymczasowo schroniła się w Tromsø w Norwegii, jednak tamtejsze władze nie zezwoliły na dłuższy pobyt z uwagi na niebezpieczny ładunek statku (20 tys. ton saletry amonowej).

Podobne stanowisko prezentowały wszystkie porty, do jakich potencjalnie miał udać się Ruby. Trudno się zresztą dziwić: saletra jest niebezpiecznym materiałem z uwagi na ekstremalne zagrożenie wybuchem, czego dowiodły wydarzenia z  poprzednich lat (m. in eksplozja w Bejrucie w 2020 roku).

Damy radę

Mimo wszystko znalazł się port, którego władze zgodziły się przyjąć „pływającą bombę”, jak zaczęto nazywać nieszczęsny statek. Co więcej, wygląda na to, że jego ładunek zupełnie nie robi wrażenia na zarządzie Great Yarmouth Port. Jak powiedział Richard Goffin, dyrektor portu, „Great Yarmouth ma zdolność do obsługi materiałów niebezpiecznych, a rozładunek i przeładunek takich materiałów i ładunków jest powszechną praktyką w naszej grupie portowej.”

Dyrektor podkreślił też, że jego zespół świetnie zna się na przestrzeganiu rygorystycznych protokołów bezpieczeństwa, a rozładunek jednostki odbędzie się zgodnie z normami brytyjskimi oraz międzynarodowymi.

Nie można było tak od razu?

Najwyraźniej nie. Trzeba pamiętać, że decyzja o przyjęciu statku przewożącego tak niebezpieczny ładunek, leżała nie tylko w gestii władz portowych. To rozwiązanie musiało uzyskać również aprobatę rządu Wielkiej Brytanii oraz brytyjskiego Departamentu Transportu.

Pozostaje mieć nadzieję, że specjaliści od trudnych ładunków rzeczywiście staną na wysokości zadania i cała procedura przebiegnie gładko, a Ruby – już po rozładowaniu i dokonaniu niezbędnych napraw – będzie kontynuował podróż. 

 

Tagi: Ruby, saletra, Wielka Brytania
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865