TYP: a1

Powstaną kolejne „Ever Giveny”

środa, 31 marca 2021
Hanka Ciężadło

Przez ostatnich kilka dni megakontenerowiec Ever Given, blokujący Kanał Sueski, był jednym z głównych tematów rozmów, internetowych memów oraz analiz. Pod względem popularności dorównał niemal covidowi, a to nie lada wyczyn.

Wygląda jednak na to, że zablokowanie jednego z głównych szlaków transportowych nie zrobiło większego wrażenia ani na właścicielu feralnej jednostki, ani na konkurencyjnych firmach. Właśnie potwierdzono decyzję o budowie kolejnych megadużych statków.

Mamy to!

Korea Shipbuilding & Offshore Engineering oraz Samsung Heavy Industries – dwaj giganci branży stoczniowej, pozostający w ścisłej światowej czołówce, potwierdzili w ubiegły piątek, że zdobyli zamówienia na kolejne megakontenerowce.

Korea Shipbuilding & Offshore Engineering zbuduje pięć statków, Samsung Heavy Industries – aż dwadzieścia. Kontrakty opiewają na łączną kwotę trzech miliardów dolarów.

Szczegółów na razie nie podano do wiadomości publicznej. Potwierdzono jednak, że wszystkie te kontenerowce mają być „dłuższe, niż wysokość wieży Eiffla”, która, przypomnijmy, mierzy 300 metrów. O ile dłuższe - tego nie wiadomo. Jednostki mają zostać oddane do użytku nie później, niż w 2025 roku.

Po co nam to?

Na pewno nie po to, by wywoływać kolejne blokady, albo bić rekordy - chyba że chodzi o rekordy przychodów. Bo, jak mawia przysłowie, kiedy nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o kasę.

Jednostkowy koszt przewiezienia kontenera megastatkiem jest dla przewoźnika niższy, niż wysłanie go mniejszą jednostką – a klient płaci za transport, niezależnie od tego, na jakim statku jego towar płynie. Dlatego takie jednostki powstają i będą powstawać – bo to się zwyczajnie opłaca.

Wspomnianych 20 megakontenerowców, które zbuduje Samsung, zostanie wykonane na zamówienie Evergreen Marine Corporation – tej samej firmy, która jest właścicielem feralnego Ever Given. Jest to jeden z największych przewoźników na świecie.

Czy będą powtórki z rozrywki?

Prawdopodobnie będą, bowiem Kanał Sueski nie jest jedynym wąskim gardłem światowego handlu. Oczywiście, po incydencie z Ever Given wszyscy będą dokładać starań, żeby taka sytuacja nie nastąpiła zbyt szybko. Czas pokaże, na ile skutecznie.

Warto jednak zauwazyć, że trend budowania megakontenerowców oznaczanych jako ULCV (Ultra Large Container Vessels) utrzymuje się od kilku lat. I wzrasta. Co więcej, już teraz mówi się o budowaniu... Ultra Ultra Large Container Vessels (UULCV). Kiedy to się skończy? Zapewne dopiero wtedy, gdy statki przestaną się mieścić do portów. Chociaż z drugiej strony... zawsze można zbudować większy port, prawda?

 

Tagi: Ever Given, megakontenerowiec, stocznie, zamówienie, Kanał Sueski, ULCV
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865