"Wczoraj, w godzinach popołudniowych, lewy sterownik elektryczny pompy autopilota zaczął wykazywać objawy uszkodzenia. Niepokojące dźwięki dobiegające z urządzenia były coraz głośniejsze. Roman zdiagnozował wewnętrzne uszkodzenie napędu i po konsultacjach z zespołem brzegowym zdecydował, że najlepszym rozwiązaniem problemu będzie wymiana całego sterownika elektrycznego razem z pompą na sterownik zapasowy." - czytamy na oficjalnej stronie www Romana Paszke.
"Operacja była o tyle skomplikowana, że wymagała rozszczelnienia hydraulicznego systemu sterowego na lewej burcie. Ważne było także, aby stracić jak najmniej specjalnego oleju, który znajduje się w przewodach hydraulicznych, a który mógłby być później wykorzystany ponownie…
Całą operację udało się sprawnie przeprowadzić w przeciągu godziny. Po zmianie sterownika i pompy, autopilot lewej burty ponownie pracuje."
Z Gdyni wyruszył w okołoziemski rejs s/y "Nasz Dom" (Kpt. Michał Szafran); zakończenie rejsu miało miejsce w Saint Malo w nocy z 13 na 14 sierpnia 1983 roku.
sobota, 14 października 1978
W wyniku poważnych błędów w nawigacji został wyrzucony na plażę w okolicy Kuźnicy s/y "Barbórka"; zginęło wówczas dwóch żeglarzy.