TYP: a1

Most lądowy zamiast Kanału Panamskiego?

czwartek, 11 stycznia 2024
Hanka Ciężadło

Kanał Panamski to jedno z wąskich gardeł światowego transportu. Ostatnimi czasy robi się ono jeszcze węższe, ponieważ z uwagi na niski poziom wód obowiązują tam limity przepływających statków. Dla światowego giganta, jakim jest Maersk, taka sytuacja stanowi poważny problem – nic zatem dziwnego, że ktoś podumał i wymyślił rozwiązanie alternatywne: most lądowy. Jak to niby ma wyglądać?

Mamy kłopociki

Zarząd Kanału Panamskiego wprowadził limity dotyczące nie tylko liczby przepływających tamtędy jednostek, ale też ich zanurzenia. Co więcej, to nie jest tak, że ustalono ograniczenia raz na zawsze – zmieniają się one na bieżąco, w zależności od aktualnego i prognozowanego poziomu wód w jeziorze Gatun.

Oznacza to, że przewoźnicy nigdy nie mogą być pewni, jak szybko uda im się pokonać Kanał, a ponieważ wszystkim się śpieszy i każdy chciałby przeskoczyć kolejkę, sytuacja często nabrzmiewa negatywnymi emocjami. Rosną więc opłaty, zatory, a przede wszystkim – ciśnienie krwi.

Most lądowy

Mówiąc "most", mamy zwykle na myśli konstrukcję przerzuconą nad jakimś ciekiem wodnym. Proponowany przez koncern Maersk „most lądowy” nie będzie jednak żadną budowlą, ale raczej alternatywnym sposobem pokonania trasy: lądem, zamiast wodą.

Będzie to polegać na wykorzystaniu transportu kolejowego, który pozwoli pokonać feralne 80 km lądu bez konieczności oczekiwania w kolejkach i zmagania sie z kaprysami natury. Jak informuje Maersk, na razie to rozwiązanie ma zostać wprowadzone tylko dla usługi OC1, czyli dla połączeń pomiędzy Oceanią a Amerykami.

OK, a co ze statkami?

Kontenery zostaną przeładowane na tory, pojadą dalej i... No właśnie. Po drugiej stronie Kanału trzeba je będzie znowu załadować, ale już na inny statek. Wdrożenie koncepcji „mostu lądowego” pociągnie więc za sobą konieczność zmiany tras kontenerowców.

W związku z tym Maersk planuje utworzenie dwóch pętli, po których będą pływać jego statki: jednej na Pacyfiku, drugiej – na Oceanie Atlantyckim. Punktami przeładunkowymi mają być Balboa i Manzanillo (Panama). Czy to się sprawdzi? Zobaczymy. Wiele będzie oczywiście zależało od szczegółów, jednak faktem jest, że Maersk mógł właśnie rozbić przysłowiowy bank. Jeśli okaże się, że rozwiązanie działa, w przyszłości może być więcej chętnych na „most lądowy”. A to spowoduje przeniesienie części kolejki z morza na terminal kolejowy. Maersk, jako pionier tej koncepcji, wyprzedził konkurencję i zapewne zostanie za to wynagrodzony.

 

Tagi: Maersk, Kanał Panamski, zmiany klimatyczne, susza, innowacje, most lądowy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865