TYP: a1

Morskie paserstwo będzie ukarane?

wtorek, 2 sierpnia 2022

Proceder regularnej grabieży trwa od początku wojny na Ukrainie, a dotyczy nie tylko dóbr luksusowych, jak pralki czy muszle klozetowe, ale też zboża. A to już zupełnie ina skala. Wiele wskazuje jednak na to, że jest szansa powstrzymać przynajmniej część takich przedsięwzięć. Jak podaje agencja Bloomberg, Liban właśnie przejął jeden ze statków przewożących ziarno, które prawdopodobnie zostało ukradzione przez Rosję. Śledztwo jest w toku. 

Kilkunastu paserów

W ubiegłym miesiącu pisaliśmy o doniesieniach hiszpańskiego dziennika „El Pais”, który dzięki zdjęciom satelitarnym zdołał wykryć szesnaście statków przewożących skradzione Ukrainie zboże. Jednostki (wbrew przepisom) wyłączały sygnał lokalizacyjny, dopóki przemieszczały się po Morzu Czarnym, a celem ich podróży były porty zlokalizowane na Morzu Śródziemnym i Czerwonym.

Tych kilkunastu przestępców, bo tak należy nazwać kapitanów, nie może jednak czuć się całkowicie bezkarnie. Przykład Libanu pokazuje bowiem, że społeczność międzynarodowa może skutecznie przeciwdziałać złodziejskim praktykom.

Libańskie śledztwo

Jak poinformował prokurator Ghassan Oueidat, statek załadowany jęczmieniem i pszenicą niewiadomego pochodzenia został właśnie zatrzymany przez libańskie służby. Obecnie trwa śledztwo mające na celu ustalenie, czy towar pochodzi z kradzieży.

Zdaniem pracowników ambasady Ukrainy w Bejrucie, jednostka została załadowana w Teodozji na okupowanym przez Rosjan Krymie, a znajdujące się w ładowni zboże pochodziło między innymi z Zaporoża.

Warto pamiętać, że Ukraina oskarża Rosję o kradzież ponad 500 000 ton zboża od początku wojny. Rosjanie zaprzeczają, informując jednocześnie o wznowieniu dostaw z portów znajdujących się na Krymie.

Czy podejrzenia są słuszne?

Dopóki śledztwo jest w toku, nie można ferować wyroków, ani nazywać nikogo złodziejem czy paserem. Można jednak przyjrzeć się bliżej „oskarżonemu”. Statek Laodicea, którego dotyczy śledztwo, przybył do Trypolisu w północnym Libanie 27 lipca.

Właścicielem jednostki jest firma Syria Mar Shipping Ltd., na którą Stany Zjednoczone nałożyły sankcje już w 2015 roku. Taka decyzja była spowodowana podejrzeniami o powiązania z syryjskim rządem prezydenta Bashara Assada.Na razie przedstawiciele Syria Mar Shipping Ltd. — co zrozumiałe — odmówili komentarza w sprawie domniemanej kradzieży zboża.

 

 

Tagi: wojna, kradzież, Liban, Ukraina, Rosja, zboże
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865