TYP: a1

Czyżby kryzys w branży pirackiej?

wtorek, 30 sierpnia 2022
Hanka Ciężadło

Wszystko wskazuje na to, że nawet piraci przeżywają obecnie gorsze czasy. Nie to, żeby ktoś ich specjalnie żałował. Faktem jest jednak, iż liczba bandyckich incydentów na wodzie spadła na tyle, że zadecydowano o anulowaniu oznaczenia Obszaru Wysokiego Ryzyka na Oceanie Indyjskim.

Co to za obszar?

HRA, czyli tak zwany Obszar Wysokiego Ryzyka, został utworzony na Oceanie Indyjskim przez podmioty z branży żeglugowej już w 2010 roku. W tamtym okresie bandyci, głównie pochodzący z Somalii, siali prawdziwe spustoszenie: według statystyk w latach 2010-2011 somalijscy piraci atakowali jednostki handlowe średnio co drugi dzień.

Przestępcy terroryzowali załogi i uprowadzali dla okupu zarówno same statki, jak i marynarzy, których często przetrzymywano w skrajnie złych warunkach. W szczytowym momencie branża żeglugowa ponosiła z tego tytułu straty w wysokości 7 miliardów dolarów rocznie.

Walka z piratami

Pragnąc zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi, a przede wszystkim zminimalizować koszty związane z piractwem, podejmowano rozmaite działania: powoływano na przykład międzynarodowe koalicje morskie, a niekiedy też zatrudniano prywatnych ochroniarzy. Wspólne wysiłki wielu podmiotów doprowadziły w końcu do tego, że liczba incydentów zaczęła stopniowo spadać.

Dzięki temu we wrześniu ubiegłego roku można było zmniejszyć obszar objęty oznaczeniem HRA. Obecnie Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS), Międzynarodowe Stowarzyszenie Wykonawców Morskich (IMCA), BIMCO, INTERCARGO, INTERTANKO i Międzynarodowe Forum Morskie Firm Naftowych (OCIMF) podjęły decyzję o całkowitym zlikwidowaniu oznaczenia HRA na Oceanie Indyjskim. Nowe ustalenia wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku.

 

Tagi: piraci, Somalia, bezpieczeństwo
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865