TYP: a1

Konieczna naprawa pochylni Kanału Elbląskiego

poniedziałek, 27 lutego 2017
Z mediów/PAP

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. Naprawa ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających. Wady i usterki mają być usunięte przed sezonem żeglugowym, najpóźniej do 27 kwietnia.

[t][/t] [s]By Piotr VaGla Waglowski, Wikipedia[/s]

Istniejący od ponad 150 lat Kanał Elbląski przeszedł niedawno gruntową rewitalizację. Zakończyła się ona w maju 2015 r. i objęła również infrastrukturę techniczną pięciu zabytkowych pochylni. Wykonane wtedy prace zostały uznane za prawidłowe i odebrane. Jak się okazało, dwa lata wystarczyły na to, żeby znaleźć cały szereg wad i usterek w elementach mechanizmów. Ponieważ prace wykonane podczas rewitalizacji maja pięcioletnia gwarancję, wszystkie wady były zgłaszane w trybie gwarancyjnym, a ostatecznym terminem ich usunięcia był koniec 2016 roku. Jednak ponieważ wykonawca nie dokonał napraw, RZGW w Gdańsku wyłoniło wykonawcę zastępczego. Za prace ma jednak – na takim stanowisku stoi zarząd – ma zapłacić ten, kto udzielił gwarancji i nie wywiązał się ze swoich zobowiązań.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W ramach rewitalizacji wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Naprawa ma kosztować ok. 612 tys. zł. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie.

Tagi: Kanał Elbląski, rewitalizacja, pochylnie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865