TYP: a1

Bitwa w Zatoce Hudsona

czwartek, 19 maja 2011
Weronika Morys
Bitwa odbyła się 5 września 1697 roku na Zatoce Hudsona u ujścia rzeki Nelson. W starciu uczestniczyły siły francuskie oraz Kompania Zatoki Hudsona. Bitwa ta była częścią prawie dwustuletniego konfliktu pomiędzy Anglią a Francją o kontrolę nad Ameryką Północną. Zaostrzenie sytuacji nastąpiło kiedy Francuzi wyparli Brytyjczyków z większej części wybrzeża Zatoki Hudsona i Zatoki Jamesa oraz podjęli działania zmierzające do zablokowania brytyjskiej żeglugi na tych akwenach.

Skierowany do walki w celu usunięcia angielskiej kontroli nad Zatoką Hudsona okręt wojenny  “Pelican” z powodu gęstej mgły oddzielił się od reszty francuskiej eskadry. Po pewnym czasie dowodzony przez kapitana Pierre'a Le Moyne D'Iberville'a statek zbliżył się do faktorii York. Część załogi została wysadzona na ląd z poleceniem przeprowadzenia rozpoznania fortu. Kiedy pozostający na statku D'Iberville dostrzegł zbliżające się okręty, założył, że jest to reszta jego eskadry i wyszedł

Replika "Pelicana". Fot. Harfang
jej na spotkanie. Okazało się jednak, że były to jednostki angielskie: okręt wojenny “Hampshire” (56 dział) dowodzony przez Johna Fletchera oraz dwa uzbrojone statki handlowe “Dering” (36 dział) oraz “Hudson's Bay” (32 działa).

Mimo przeważających sił wroga D'Iberville zdecydował się przyjąć bitwę. Po dwóch i pół godzinie krwawych walk “Pelicanowi” udało się zbliżyć na tyle, żeby rozpocząć abordaż na “Hampshire”. Początkowo wydawało się, że szala zwycięstwa przechyla się na stronę anglików. Fletcher wezwał D'Iberville do poddania się, jednak ten odmówił. Podobno w momencie kiedy Fletcher wznosił toast za odwagę D'Iberville’a, eksplodowała prochownia statku “Hampshire”, który zatonął razem z załogą liczącą 290 marynarzy.

Skutkiem tej bitwy było zdobycie przez Francuzów faktorii York w Manitobie, handlowej placówki angielskiej kompanii handlowej (Hudson's Bay Company).
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865