TYP: a1

Bitwa pod Fuzhou

czwartek, 10 lutego 2011
Weronika Morys
Bitwa pod FuzhouPotyczka odbyła się 23 sierpnia 1884 roku na Morzu Południowochińskim, 15 km na południowy wschód od miasta Fuzhou, pomiędzy siłami francuskimi i chińskimi. Bitwa zakończyła się druzgocącą klęską Cesarstwa Chińskiego, przy minimalnych stratach po stronie francuskiej.

Bitwa została rozegrana w trakcie wojny francusko-chińskiej o panowanie w Wietnamie. Bezpośrednią przyczyną była chęć skłonienia Chińczyków do ustępstw i wzięcie odwetu za bitwę pod Bac Le. Francuzi skierowali przeciw Chinom Eskadrę Dalekowschodnią dowodzoną przez Amédée Courbeta. Admirał Courbet planował unieszkodliwienie eskadry Fujian, która stacjonowała w Fuzhou. W porcie tym znajdował się też arsenał i stocznia, co czyniło go dodatkowo atrakcyjnym celem ataku.

Wzdłuż rzeki prowadzącej do Fuzhou Chińczycy posiadali silne baterie nadbrzeżne, zdolne zablokować wąski odcinek rzeki między kotwicowiskiem a otwartym morzem. Admirał Courbet zdecydował się na ryzykowny manewr i wprowadził ciężkie okręty pancerne na wąską rzekę strzeżoną przez forty. Okręty francuskie zacumowały na tzw. Kotwicowisku Pagody, naprzeciwko okrętów chińskich. 22 sierpnia admirał ostrzegł kapitanów obecnych na kotwicowisku jednostek neutralnych oraz władze chińskie, że następnego dnia rozpocznie działania.

Bitwa pod Fuzhou
Położenie jednostek francuskich i chińskich.
Bitwa pod Fuzhou
Rzeka Min.

Francuzi dysponowali znaczną przewagą - ich okręty były większe, nowocześniejsze i lepiej uzbrojone. Okręty francuskie były zgrupowane w zakolu rzeki Min. Plan admirała Courbeta zakładał, że atak rozpoczną 30-tonowe torpedowce, wspierane w razie potrzeby przez kutry parowe z krążowników. Pozostałe kutry miały ubezpieczać eskadrę przez atakiem kutrów nieprzyjaciela, a lżejsze jednostki uderzyć na północ i zbombardować arsenał i stocznię. Chińskie okręty i budowle pozostawiono krążownikom. Mimo ostrzeżenia o ataku, Chińczycy nie podjęli żadnych działań ofensywnych ani próby ucieczki.

23 sierpnia wczesnym popołudniem Francuzi, korzystając z przypływu, który obrócił nieprzyjacielskie jednostki dziobami do nich, otwarli ogień. Mimo zaciętego oporu Chińczycy nie mieli szans w starciu z silną eskadrą francuską. Po 7 minutach chińska flota została obezwładniona, a po około 40 zniszczona. Chińczycy stracili 700 ludzi i 22 okręty i dżonki, po stronie francuskiej było 5 zabitych i 27 rannych. W następnych dniach siły admirała Courbeta zniszczyły arsenał i forty nadbrzeżne. Przedarcie się w dół rzeki, choć kosztowało 58 ludzi, więcej niż zasadnicza bitwa, potwierdziło słuszność pomysłu admirała Courbeta, by wprowadzić ciężkie, pancerne okręty na wąską rzekę.

Yangwu
Wrak chińskiego okrętu flagowego "Yangwu".
Yongbao
Zatopiony transportowiec "Yongbao".
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865