TYP: a1

Mamy rekord!

piątek, 27 grudnia 2019
Anna Ciężadło


Tuż przed Świętami w gdańskim terminalu DCT padł rekord przeładunków na Bałtyku – przeładowano dwumilionowy kontener.


Czy jest to jednorazowy sukces, czy też może początek całkiem sympatycznego trendu – to się jeszcze okaże. Faktem jest, że DCT to jedyny na Bałtyku terminal, do którego mogą wpłynąć gigantyczne kontenerowce z Chin. Kiedy więc następnym razem zamówicie przesyłkę na Aliexpress, jest wielce prawdopodobne, że dotrze ona do Was tą właśnie drogą.


Dwa miliony... i troszeczkę

Rekord padł tuż przed Bożym Narodzeniem, kiedy do końca roku pozostało jeszcze kilka dni, a zatem jest szansa podbić tę okrągłą liczbę. Warto zresztą nadmienić, że dwa miliony kontenerów to doskonały wynik nie tylko w skali naszego kraju, ale generalnie dla wszystkich terminali przeładunkowych na Bałtyku. OK, i co nam z tego? - powiecie. Oczywiście, poza satysfakcją. Otóż, całkiem dużo.

Nie mamy zamiaru uprawiać tu retoryki rodem z państwowej telewizji. Piszemy o tym, bo fakt, że terminal działa (i to jak widać, całkiem sprawie), może mieć pewne znaczenie dla przeciętnego Kowalskiego.

DCT jest największym pojedynczym terminalem na Bałtyku. Zanim powstał, transoceaniczne kontenerowce musiały zatrzymywać się w Danii, gdzie towar przeładowywano na mniejsze jednostki, a częściowo także na ciężarówki. Taka sytuacja pociągała za sobą koszty i znacznie wydłużała transport – bo przeładunek kosztuje sporo czasu i pracy, a nikt nie wykona jej w czynie społecznym. Natomiast możliwość pominięcia tego etapu znacznie usprawnia całą procedurę.

 

Lepiej późno, niż wcale


Patrząc na mapę wybrzeża Bałtyku, można jedynie zastanawiać się, dlaczego wpadliśmy na pomysł zbudowania takiego terminala dopiero teraz, bo gdański port wydaje się naturalnym miejscem dla tego typu inwestycji.
Zamiast jednak dociekać, kto lub co było tego przyczyną, lepiej jest spojrzeć w przyszłość. A plany DCT są w tym zakresie dość ambitne – w 2020 roku ma nastąpić wzrost przeładunków do 3 mln kontenerów, a w latach 2022-2025 – do 4 milionów. Czy uda się zrealizować te zamierzenia?


Czas pokaże. Właścicielami terminala są: Polski Fundusz Rozwoju, który ma 30 proc. akcji,  PSA (globalny operator portowy, należący do funduszu inwestycyjnego z Singapuru) oraz IFM Global Infrastructure Fund (spółka należąca do australijskich funduszy emerytalnych). Wygląda więc na to, że na brak środków raczej nie będzie można narzekać. Pozostaje jednak kwestia sprawnego zarządzania, co przy trzech różnych podmiotach, pochodzących z trzech równie różnych stron świata, może okazać się rzeczą niełatwą. Skoro jednak na razie system działa, pozostaje mieć nadzieję, że to się nie zmieni.


 

Tagi: DCT, Gdańsk, kontenery, port, przeładunek, kontenerowce, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865