TYP: a1

Jan Ćwikliński ,,Kapitan opuszcza swój statek

czwartek, 4 stycznia 2024

Jan Ćwikliński (1901-1976) był pierwszym powojennym kapitanem m.s. „Batory”. W mrocznych czasach stalinizmu, w obawie przed fałszywymi oskarżeniami i aresztowaniem, w 1953 roku, w Anglii, zszedł z pokładu swojego statku. Zamieszkał w USA, gdzie próbował wrócić do pracy na morzu, wprowadzając na żeglugowe szlaki statek „Wolna Polska”. Przez dziesięciolecia jego nazwisko było wymazane z historii Polskiej Marynarki Handlowej.

W 1955 roku w Stanach Zjednoczonych kapitan wydał książkę – opisuje w niej swoje życie i wyjaśnia powody decyzji, która zdeterminowała dalsze losy jego i rodziny w kraju.

Musiało minąć ponad pół wieku, żeby ta książka mogła trafi do polskiego czytelnika. To porywająca lektura, która odkrywa białe plamy w historii polskiej żeglugi dotyczące m.in. statku m.s. „Batory”, jedynego powojennego transatlantyku, który dla wielu Polaków przez lata był symbolem luksusu i wolności.

Link do sklepu: https://ksiegarnia.bernardinum.com.pl/pl/p/Kapitan-opuszcza-swoj-statek/2198
Wydawnictwo Bernardinum

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865