TYP: a1

Velux 5 Oceans - energia odnawialna, czyli skąd wziąć prąd na oceanie?

piątek, 15 kwietnia 2011
Weronika Morys
Chris Stanmore-Major/w-w-i.com
Chris Stanmore-Major/w-w-i.com
Jachty Eco 60 mają cztery główne źródła energii: silnik, turbinę wiatrowa, baterie słoneczne oraz hydrogeneratory. Jako że w obecnej edycji regat Velux 5 Oceans duży nacisk położony jest na ekologię, zawodnicy starają się produkować energię przede wszystkim ze źródeł odnawialnych.


Produkcja energii za pomocą silnika to ostateczność. Jest to co prawda najszybszy sposób jej pozyskiwania, ale zużywający znaczne ilości paliwa tradycyjnego. Zawodnicy korzystają więc głównie z energii wiatru i słońca. Gutek i Brad posiadają dodatkowo nowoczesne hydrogeneratory, które produkują energię z wody, nie zwiększając oporów i nie spowalniając łódki.

"Hydrogeneratory to przyszłość" - mówi Gutek. "To nieprawdopodobne urządzenie. Nie muszę używać silnika, hydrogenerator daje tyle energii, ile potrzebuję. To czysta, cicha energia. Jestem naprawdę zaskoczony tym, jak skuteczne jest to urządzenie. To rozwiązanie przyszłości. Pokazujemy światu, że można w każdej sytuacji posługiwać się energią ze źródeł odnawialnych." Jednak aby korzystać z energii wytwarzanej przez hydrogenerator, jacht musi poruszać się ze stałą prędkością około 8 węzłów. Jeżeli płynie wolniej, zaczyna się kłopot. Ale na pokładzie Operon Racing są baterie, które w pełni naładowane to ok. 600 amperogodzin zasilania. Wystarcza to na 12 godzin maksymalnego poboru prądu, którego zużycie przy wszystkich włączonych urządzeniach wynosi ok. 25 amperów”.

Więcej informacji: www.velux5oceans.com.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 maja

"America 3" wygrywa regaty o Puchar Ameryki, po raz pierwszy rezegrane w klasie IAAC.
sobota, 16 maja 1992
Na trzeci etap (czteroetapowego rejsu z udziałem w Tall Ships Australia 88) z Hawany wyruszył s/y "Nitron" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Kani; etap ten prowadził z Hawany, przez Kanał Panamski, Pacyfik, Sydney.
sobota, 16 maja 1987