TYP: a1

Mistrzostwa Świata DN zagrożone

środa, 1 lutego 2012
Jerzy Henke
Niestety znów sprawdziły się prognozy wiatrowe i wczoraj zupełnie nie było wiatru. Wiało zaledwie do 1 m/s. Znów staliśmy w porcie wspominając stare czasy i dobre warunki do latania. Jest pewna nadzieja na silniejszy wiatr dzisiaj i jutro. Na sobotę przewidywany jest brak wiatru i w sobotę jest zakończenie regat.


Leżąca na lodzie cienka warstwa przemrożonego śniegu coraz bardziej „betonuje” się, to znaczy utwardza się i wrasta w lód. To znacznie utrudnia latanie przy słabych wiatrach. Komandor naszej światowej organizacji, Niemiec Joerg Bohm wynajął mały samolot i obleciał pobliskie akweny w celu znalezienia w miarę czystego lodu. Rezultatów jego peregrynacji jeszcze nie znamy. Przeniesienie portu w drugie miejsce byłoby stratą jednego dnia regatowego.

Mistrzostwa są zagrożone gdyż może zabraknąć czasu na rozegranie przepisowego minimum: trzech biegów w każdej grupie.

Zawodnicy są podzielni według klasyfikacji w światowym rankingu na cztery grupy A, B, C i D. Zawody rozpoczynają się od biegu eliminacyjnego grypy D. Pierwszych 12-tu zawodników przechodzi do grupy C. W tej grupie i grupie B odbywają się biegi eliminacyjne na tej samej zasadzie. Na końcu startuje grupa A i zaczynają się po kolei biegi poszczególnych grup.

Aby można było uznać Mistrzostwa Świata za rozegrane każda grupa musi ścigać się w minimum trzech biegach. Jeden bieg trwa, w zależności od prędkości wiatru i odległości między bojami, od 15 do 40 minut. Przerwy między biegami to około 10 minut. Pierwsze biegi mogą zaczynać się o 10.00 i ostatnie na 30 minut przed zachodem słońca, co tu w Szwecji oznacza teraz godzinę 15-tą. Z tych danych wynika, że prawie niemożliwe jest rozegranie Mistrzostw w czasie jednego dnia. Dlatego też boimy się, że Mistrzostwa są zagrożone!

„do zobaczenia na lodzie”

Jerzy Henke
Komandor

Polska Bojerowa Flota DN
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865