TYP: a1

Jacht pułkownika Kuklińskiego czeka na remont

czwartek, 6 lipca 2017
Z mediów/MF

Niemal cały dzień trwała operacja transportu „Strażnika Poranka”, dawnego jachtu pułkownika Kuklińskiego z gdańskiej mariny do przystani w Błotniku. Tam jednostka będzie czekała na remont.

[t][/t] [s]Fot. Archiwum CSPZ[/s]

„Strażnik Poranka”, który do tej pory służył Chrześcijańskiej Szkole Pod Żaglami, jest w fatalnym stanie technicznym. Jak twierdzi jego kapitan, ks. Andrzej Jaskuła, trudno dziś mówić o jego przyszłości, bowiem wszystko zależy od tego, czy znajdą się pieniądze na remont jednostki. Na razie podpisano z Ministerstwem Obrony Narodowej i Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni list intencyjny dotyczący działań zmierzających do odrestaurowania jachtu.
 

Pułkownik Ryszard Kukliński stracił ten jacht, gdy we współpracy z amerykańskim wywiadem uciekł z komunistycznej Polski w listopadzie 1981 r. Miał wówczas 51 lat. Władze PRL skazały go potem zaocznie na karę śmierci i konfiskatę całego majątku pozostawionego w Polsce.

W ręce byłego właściciela jacht wrócił jako prezent w 1998 r., kiedy to pułkownikowi nadano tytuł Honorowego Obywatela Gdańska. Dwa lata później pułkownik podarował jacht Chrześcijańskiej Szkole pod Żaglami. We wrześniu 2015 r. wrócił do Polski. Można było go zobaczyć m.in. w Łebie, Sopocie i oczywiście w Gdańsku. Po ostatniej zimie tak szybko zaczął nabierać wody, że żeglowanie na nim stało się niebezpieczne.

„Strażnik poranka” to 13-metrowa łódź typu “Opal”, prototypowa konstrukcja całej serii zaprojektowanej przez Edmunda Rejewskiego i Wacława Liskiewicza . Od 1966 roku zbudowano ponad 30 “Opali” w trzech wersjach - wszystkie w Stoczni Jachtowej w Gdańsku. Prototypowy egzemplarz należał do Marynarki Wojennej, ale ta go w 1980 r. skreśliła “ze stanu” i sprzedała.. Jacht trafił do pułkownika Kuklińskiego ze Sztabu Generalnego.

Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztował remont kapitalny łodzi – najpierw stan jednostki muszą ocenić fachowcy.

Tagi: Strażnik Poranka, jacht, remont, Ryszard Kukliński
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 29 czerwca

Wystartował ze Świnoujścia s/y "Asterias" pod dowództwem Kapitana Aleksandra Lipińskiego w rejs dookoła świata na trasie Świnoujście, Bermudy, Kanał Panamski, Tahiti, Australia, Mauritius, Kapsztad, Świnoujście.
wtorek, 29 czerwca 1976
W kolejnych regatach Bermudy-Europa z metą w hiszpańskim porcie Bayona wziął udział "Dar Szczecina" z Kapitanem Jerzym Kraszewskim.
czwartek, 29 czerwca 1972
Z Helu wyruszył s/y "Freya" z Kpt. Dariuszem Boguckim; żeglarze dotarli do portu Godthab na Grenlandii i powrócili do kraju 19 września.
niedziela, 29 czerwca 1969
Wyruszył w pierwszy rejs 300-tonowy flagowy statek szkolny ZHP "Zawisza Czarny" pod Kapitanem Mariuszem Zaruskim; trasa wiodła z Gdyni do Kopenhagi, Londynu, Antwerpii, Amsterdamu i z powrotem do Gdyni.
sobota, 29 czerwca 1935
W Greenock wodowany został herbaciany kliper "Ariel", m.in. uczestnik regat kliprów w 1866 r., w których startowały trzy najsłynniejsze klipry "Teaping", "Ariel", "Serica"; trasę z Fu-czou do Londynu pokonały w 99 dni; zwyciężył "Teaping" z przewagą 12 mi
czwartek, 29 czerwca 1865