TYP: a1

Bitwa o Gotland - trzecie rozdanie

wtorek, 2 września 2014
Informacja prasowa | Milka Jung
Tegoroczna, trzecia z kolei edycja regat BITWA O GOTLAND to kontynuacja pomysłu sprzed dwóch lat, kiedy Krystian Szypka przygotowywał się do startu w transatlantyckich, klasycznych regatach samotników OSTAR. Aby wziąć udział w tej rangi imprezie, niezbędne jest potwierdzenie kwalifikacji, i nie chodzi wcale o patenty kapitańskie, ale o pokonanie trasy, będącej częściowo podobną do tej, jaką będą musieli pokonać zawodnicy na oceanie.

Star wyścigu 2013

W Polsce nie było wówczas regat samotników, których trasa liczyłaby więcej niż 500 mil i posiadała maksymalnie dwa punkty zwrotne, jak wymagają tego przepisy Royal Western Yacht Club of England.

Pierwszą BITWĘ O GOTLAND zorganizowano więc w roku 2012. Były to regaty nietypowe, ponieważ dwóch rywalizujących ze sobą kapitanów pokonywało różną trasę. 4 października 2012 Jacek Zieliński wystartował z Gdańska, a Krystian Szypka ze Świnoujścia. Obaj wystartowali o tej samej godzinie, obaj musieli okrążyć Gotlandię, obaj pokonali liczne przeciwności pogodowe i po niecałych czterech dobach wyścigu non-stop równocześnie przecięli wspólną metę w Gdańsku.

Dzięki pierwszym w historii polskiego żeglarstwa polskim samotnym regatom non-stop na tak długiej trasie Krystian Szypka uzyskał kwalifikację do OSTAR. 27 maja 2013 na jachcie Sunrise wystartował z brytyjskiego Plymouth do Newport w USA. Ukończył wyścig na 3 miejscu w najpopularniejszej klasie Jester), dedykując niełatwe zmagania z Atlantykiem zmarłej siatkarce, Małgorzacie Dydek. Jesienią zorganizował po raz drugi BITWĘ O GOTLAND.

Do udziału w drugiej edycji zgłosiło się kilku zawodników. Na starcie miał również pojawić się znany z udziału w regatach Jester Azores Challenge 2012 polski żeglarz samotnik, Edward Zając. Niestety latem 2013 roku Edward zginął w trakcie rejsu. Organizatorzy postanowili uczcić zmarłego tragicznie przyjaciela organizując żeglarski memoriał jego imienia. 21 września 2013 wystartowała kolejna BITWA O GOTLAND będąca jednocześnie Memoriałem Edwarda „Gale” Zająca. Portem startu była Ustka, port macierzysty Edwarda. Metą, tak jak poprzednio, Gdańsk. Rywalizację wygrał Krystian Szypka (s/y Polska Miedź - Delphia 40) kończąc regaty z czasem 62h15'.

Trzecia, tegoroczna BITWA rusza 12 września 2014 o godzinie 1200. Organizatorzy postanowili, że od tego roku start odbywał się będzie na przemian z Gdańska i Świnoujścia, co ułatwi zawodnikom logistykę udziału w regatach. Meta, po okrążeniu Gotlandii, będzie znajdowała się w porcie startu, a więc również, na przemian, w Gdańsku i Świnoujściu.

Lista zgłoszeń wciąż jest otwarta, a wyzwanie, jakie czeka zawodników, wyjątkowe. Zapraszamy do kibicowania!

Milka Jung

Dodatkowych informacji udziela Krystian Szypka, tel. 501 664 314
bitwaogotland.pl
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 maja

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959